15.09.2008
Euroskop
Dne 30. ledna 2008 přijala Komise návrh nařízení, jehož cílem je modernizace pravidel EU pro označování potravin a zpřehlednění údajů na etiketách, aby byly pro spotřebitele srozumitelnější a čitelnější.
Návrh nařízení o poskytování informací o potravinách spotřebitelům
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o poskytování informací o potravinách spotřebitelům (KOM(2008)40 v konečném znění)
Dne 30. ledna 2008 přijala Komise návrh nařízení, jehož cílem je modernizace pravidel EU pro označování potravin a zpřehlednění údajů na etiketách, aby byly pro spotřebitele srozumitelnější a čitelnější.
Nařízení má především modernizovat stávající legislativu, která je postavena na směrnicích č. 2000/13 a č. 90/496. Platnost první z obou směrnic automaticky zanikne definitivním přijetím stávajícího návrhu, směrnice č. 90/496 expiruje pět let po vstupu nového nařízení v platnost.
1. Legislativní pozadí návrhu
Hlavním cílem současné předlohy je zajistit větší přehlednost etiket na potravinách, neboť právě etikety mají podle Komise zásadní vliv na rozhodování spotřebitelů při nákupu. Vzhledem k současným trendům v oblasti zdraví je také dlouhodobě kladen důraz na konzumaci potravin s vyváženou nutriční hodnotou, přičemž zlepšení informovanosti spotřebitelů v této oblasti lze také označit za dlouhodobý cíl Komise.
1.1. Iniciativa DG SANCO
Jednou z iniciativ na tomto poli byla aktivita DG SANCO, jež vedla k důkladnému přehodnocení stávajících předpisů v otázce označování potravin. Její závěry z roku 2004 obsahovaly již konkrétní body vedoucí k vypracování daného legislativního návrhu.
1.2. Bílá kniha o problémech souvisejících s výživou, nadváhou a obezitou
Klíčovým obsahovým bodem této bílé knihy z roku 2007 je otázka nutričního označování jakožto způsobu, jak předávat informace spotřebitelům. Ti tyto informace při nákupu potravin či nápojů potřebují, aby byli schopni se rozhodnout tak, že nakoupené potraviny budou prospěšné pro jejich zdraví. Komise především zvažovala, zda by bylo účelné zavést povinné nutriční označení a počet živin, které by měly být uvedeny na štítku.
Komise v bílé knize odkazuje také na nařízení č. 1924/2006, platné od ledna 2007, které stanoví, že výživová a zdravotní tvrzení na potravinách musejí být založena na spolehlivých vědeckých poznatcích.
2. Formální struktura legislativního návrhu
Návrh nařízení má 35 stran, 52 článků. Celý dokument má celkem 88 stran; v jeho úvodu jsou uvedeny cíle návrhu, okolnosti jeho vzniku a také soupis stávající legislativy, která má být tímto nařízením nahrazena. Následuje 40 stran příloh, které podrobně definují jednotlivé uvedené pojmy. Především se jedná o upřesnění uvádění povinných údajů, přesný rozpis látek vyvolávajících alergie nebo nesnášenlivost atd.
3. Klíčové obsahové body legislativního návrhu
- Navrhované nařízení má sloučit několik současných právních předpisů do jediného dokumentu. Jednotný právní rámec tak má zvýšit přehlednost a minimalizovat roztříštěnost stávající legislativy. Novým návrhem se mají zrušit směrnice č. 2000/13, č. 90/496, č. 87/250, č. 94/54, č. 1999/10, č. 2002/67, č. 2004/77 a nařízení č. 608/2004.
- Nutriční označování musí být v hlavním zorném poli (přední strana balení) etikety potraviny. Musí obsahovat energetickou hodnotu, obsah tuku, nasycených mastných kyselin, sacharidů a soli.
- Zavedení minimální velikosti písma. Veškeré povinně uváděné údaje (hmotnost, nutriční údaje atd.) musí být tištěny písmem alespoň o velikosti 3 mm (netýká se výrobků, jejichž největší plocha je menší než 10 cm2). Navíc by mělo platit obecné ustanovení, že tyto údaje musí být dobře viditelné a dobře čitelné.
- Další (tj. dobrovolné) informace musejí být zřetelně odděleny od informací povinných, aby nedocházelo k matení spotřebitele. Cílem je jednoznačně zabránit tomu, aby etikety nepůsobily matoucím a přeplněným dojmem.
- Informace o přítomných alergenních složkách musejí být uvedeny i u nebalených potravin (hořčice, mléko, ryby, sojové boby, celer, arašídy atd.) prodávaných v maloobchodech a jídelnách či v podobných zařízeních společného stravování.
- Provozovatelé potravinářských podniků by měli být odpovědni nejen za poskytování informací o nebalených potravinách dle právních předpisů, ale i za to, aby byly informace týkající se těchto potravin předány provozovateli, který potraviny přebírá. Cílem tohoto ustanovení by mělo být především ujištění, že informace o potravině se dostane až ke konečnému spotřebiteli a neztratí se v průběhu distribučního procesu.
4. Stav legislativního procesu
Návrh byl po schválení 30. ledna 2008 v Komisi předán v rámci procedury spolurozhodování Evropskému parlamentu a Radě. Nyní se čeká na jejich vyjádření a usnesení.
5. Očekávaný vývoj
Zatím nelze odhadnout časový harmonogram, na základě kterého se relevantní instituce k návrhu vyjádří. Existuje pouze nezávazné přání Komise, aby se tak stalo do konce funkčního období Evropského parlamentu, tj. do června 2009.
Seznam odkazů
Dokumenty
- Návrh Nařízení Evropského parlamentu a Rady o poskytování informací o potravinách spotřebitelům (KOM(2008)40)
- Tisková zpráva Komise: Návrh Komise na celkové přepracování pravidel EU pro označování potravin
- Commission staff working document accompanying the Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the provision of food information to consumers – Impact assessment – Report on nutrition labelling issues
- Pracovní dokument útvarů Komise provázející Návrh Nařízení Evropského parlamentu a Rady, o poskytování informací o potravinách spotřebitelům. Shrnutí zprávy o posouzení dopadů v souvislosti s otázkami týkajícími se nutričního označování
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/13/ES ze dne 20. března 2000 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se označování potravin, jejich obchodní úpravy a související reklamy
- Směrnice Rady ze dne 24. září 1990 o nutričním označování potravin
- Směrnice Komise 87/250/EHS ze dne 15. dubna 1987 o uvádění obsahu alkoholu v procentech objemových na etiketách alkoholických nápojů určených k prodeji konečnému spotřebiteli
- Směrnice Komise 94/54/ES ze dne 18. listopadu 1994 o povinném uvádění jiných údajů, než jsou údaje stanovené ve směrnici Rady 79/112/EHS, při označování určitých potravin
- Směrnice Komise 1999/10/ES ze dne 8. března 1999, kterou se stanoví odchylky od ustanovení článku 7 směrnice Rady 79/112/EHS, pokud jde o označování potravin
- Směrnice Komise 2002/67/ES ze dne 18. července 2002 o označování potravin obsahujících chinin a potravin obsahujících kofein
- Nařízení Komise (ES) č. 608/2004 ze dne 31. března 2004 o označování potravin a složek potravin s přidanými fytosteroly, estery fytosterolů, fytostanoly nebo estery fytostanolů
- Směrnice Komise 2004/77/ES ze dne 29. dubna 2004, kterou se mění směrnice 94/54/ES, pokud jde o označování určitých potravin obsahujících glycyrrhizovou kyselinu a její amonnou sůl
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 ze dne 20. prosince 2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin
- Bílá kniha – Strategie pro Evropu týkající se zdravotních problémů souvisejících s výživou, nadváhou a obezitou (KOM(2007)279)
Monitoring legislativního procesu
Další odkazy
- Ministerstvo zemědělství ČR
- Komise: Generální ředitelství pro zdraví a spotřebitele
Návrh nařízení o poskytování informací o potravinách spotřebitelům
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o poskytování informací o potravinách spotřebitelům (KOM(2008)40 v konečném znění)
Dne 30. ledna 2008 přijala Komise návrh nařízení, jehož cílem je modernizace pravidel EU pro označování potravin a zpřehlednění údajů na etiketách, aby byly pro spotřebitele srozumitelnější a čitelnější.
Nařízení má především modernizovat stávající legislativu, která je postavena na směrnicích č. 2000/13 a č. 90/496. Platnost první z obou směrnic automaticky zanikne definitivním přijetím stávajícího návrhu, směrnice č. 90/496 expiruje pět let po vstupu nového nařízení v platnost.
1. Legislativní pozadí návrhu
Hlavním cílem současné předlohy je zajistit větší přehlednost etiket na potravinách, neboť právě etikety mají podle Komise zásadní vliv na rozhodování spotřebitelů při nákupu. Vzhledem k současným trendům v oblasti zdraví je také dlouhodobě kladen důraz na konzumaci potravin s vyváženou nutriční hodnotou, přičemž zlepšení informovanosti spotřebitelů v této oblasti lze také označit za dlouhodobý cíl Komise.
1.1. Iniciativa DG SANCO
Jednou z iniciativ na tomto poli byla aktivita DG SANCO, jež vedla k důkladnému přehodnocení stávajících předpisů v otázce označování potravin. Její závěry z roku 2004 obsahovaly již konkrétní body vedoucí k vypracování daného legislativního návrhu.
1.2. Bílá kniha o problémech souvisejících s výživou, nadváhou a obezitou
Klíčovým obsahovým bodem této bílé knihy z roku 2007 je otázka nutričního označování jakožto způsobu, jak předávat informace spotřebitelům. Ti tyto informace při nákupu potravin či nápojů potřebují, aby byli schopni se rozhodnout tak, že nakoupené potraviny budou prospěšné pro jejich zdraví. Komise především zvažovala, zda by bylo účelné zavést povinné nutriční označení a počet živin, které by měly být uvedeny na štítku.
Komise v bílé knize odkazuje také na nařízení č. 1924/2006, platné od ledna 2007, které stanoví, že výživová a zdravotní tvrzení na potravinách musejí být založena na spolehlivých vědeckých poznatcích.
2. Formální struktura legislativního návrhu
Návrh nařízení má 35 stran, 52 článků. Celý dokument má celkem 88 stran; v jeho úvodu jsou uvedeny cíle návrhu, okolnosti jeho vzniku a také soupis stávající legislativy, která má být tímto nařízením nahrazena. Následuje 40 stran příloh, které podrobně definují jednotlivé uvedené pojmy. Především se jedná o upřesnění uvádění povinných údajů, přesný rozpis látek vyvolávajících alergie nebo nesnášenlivost atd.
3. Klíčové obsahové body legislativního návrhu
- Navrhované nařízení má sloučit několik současných právních předpisů do jediného dokumentu. Jednotný právní rámec tak má zvýšit přehlednost a minimalizovat roztříštěnost stávající legislativy. Novým návrhem se mají zrušit směrnice č. 2000/13, č. 90/496, č. 87/250, č. 94/54, č. 1999/10, č. 2002/67, č. 2004/77 a nařízení č. 608/2004.
- Nutriční označování musí být v hlavním zorném poli (přední strana balení) etikety potraviny. Musí obsahovat energetickou hodnotu, obsah tuku, nasycených mastných kyselin, sacharidů a soli.
- Zavedení minimální velikosti písma. Veškeré povinně uváděné údaje (hmotnost, nutriční údaje atd.) musí být tištěny písmem alespoň o velikosti 3 mm (netýká se výrobků, jejichž největší plocha je menší než 10 cm2). Navíc by mělo platit obecné ustanovení, že tyto údaje musí být dobře viditelné a dobře čitelné.
- Další (tj. dobrovolné) informace musejí být zřetelně odděleny od informací povinných, aby nedocházelo k matení spotřebitele. Cílem je jednoznačně zabránit tomu, aby etikety nepůsobily matoucím a přeplněným dojmem.
- Informace o přítomných alergenních složkách musejí být uvedeny i u nebalených potravin (hořčice, mléko, ryby, sojové boby, celer, arašídy atd.) prodávaných v maloobchodech a jídelnách či v podobných zařízeních společného stravování.
- Provozovatelé potravinářských podniků by měli být odpovědni nejen za poskytování informací o nebalených potravinách dle právních předpisů, ale i za to, aby byly informace týkající se těchto potravin předány provozovateli, který potraviny přebírá. Cílem tohoto ustanovení by mělo být především ujištění, že informace o potravině se dostane až ke konečnému spotřebiteli a neztratí se v průběhu distribučního procesu.
4. Stav legislativního procesu
Návrh byl po schválení 30. ledna 2008 v Komisi předán v rámci procedury spolurozhodování Evropskému parlamentu a Radě. Nyní se čeká na jejich vyjádření a usnesení.
5. Očekávaný vývoj
Zatím nelze odhadnout časový harmonogram, na základě kterého se relevantní instituce k návrhu vyjádří. Existuje pouze nezávazné přání Komise, aby se tak stalo do konce funkčního období Evropského parlamentu, tj. do června 2009.
Seznam odkazů
Dokumenty
- Návrh Nařízení Evropského parlamentu a Rady o poskytování informací o potravinách spotřebitelům (KOM(2008)40)
- Tisková zpráva Komise: Návrh Komise na celkové přepracování pravidel EU pro označování potravin
- Commission staff working document accompanying the Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the provision of food information to consumers – Impact assessment – Report on nutrition labelling issues
- Pracovní dokument útvarů Komise provázející Návrh Nařízení Evropského parlamentu a Rady, o poskytování informací o potravinách spotřebitelům. Shrnutí zprávy o posouzení dopadů v souvislosti s otázkami týkajícími se nutričního označování
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/13/ES ze dne 20. března 2000 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se označování potravin, jejich obchodní úpravy a související reklamy
- Směrnice Rady ze dne 24. září 1990 o nutričním označování potravin
- Směrnice Komise 87/250/EHS ze dne 15. dubna 1987 o uvádění obsahu alkoholu v procentech objemových na etiketách alkoholických nápojů určených k prodeji konečnému spotřebiteli
- Směrnice Komise 94/54/ES ze dne 18. listopadu 1994 o povinném uvádění jiných údajů, než jsou údaje stanovené ve směrnici Rady 79/112/EHS, při označování určitých potravin
- Směrnice Komise 1999/10/ES ze dne 8. března 1999, kterou se stanoví odchylky od ustanovení článku 7 směrnice Rady 79/112/EHS, pokud jde o označování potravin
- Směrnice Komise 2002/67/ES ze dne 18. července 2002 o označování potravin obsahujících chinin a potravin obsahujících kofein
- Nařízení Komise (ES) č. 608/2004 ze dne 31. března 2004 o označování potravin a složek potravin s přidanými fytosteroly, estery fytosterolů, fytostanoly nebo estery fytostanolů
- Směrnice Komise 2004/77/ES ze dne 29. dubna 2004, kterou se mění směrnice 94/54/ES, pokud jde o označování určitých potravin obsahujících glycyrrhizovou kyselinu a její amonnou sůl
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 ze dne 20. prosince 2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin
- Bílá kniha – Strategie pro Evropu týkající se zdravotních problémů souvisejících s výživou, nadváhou a obezitou (KOM(2007)279)
Monitoring legislativního procesu
Další odkazy