Říman: Nevěřím, že by Peugeot přesunul závod zpět do Francie

07.02.2009
Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS) i jeho stínový opoziční protějšek Milan Urban (ČSSD) se shodují, že francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën neposlechne výzvu prezidenta Nicolase Sarkozyho a nepřestěhuje svůj závod z Česka do Francie.

Jsou to naštěstí soukromé firmy a budou se rozhodovat samy, ne podle názoru politiků, řekl dnes Říman novinářům. Premiér Mirek Topolánek jako nynější šéf Evropské rady podotkl, že podobné protekcionářské snahy mohou zpomalit obnovu evropské ekonomiky.

Myslím, že je to spíše politické prohlášení, které měli slyšet hlavně Francouzi, uvedl o výrocích francouzského prezidenta Urban. Šéf české diplomacie Karel Schwarzenberg si myslí, že žádný rozumný šéf automobilky by jen tak neodepsal investici v Česku. Schwarzenberg s nadsázkou uvedl, že se francouzský prezident projevil vysloveně evropsky a z jeho slov je zřejmé, co pro něj znamená evropská solidarita. Přejeme panu prezidentovi, aby s tím bodoval u svého obecenstva. A tím tento problém končí, prohlásil šéf české diplomacie.

Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën dnes mezitím sdělila, že nemá v plánu stěhovat svůj závod z České republiky do Francie, kde sídlí centrála firmy. Na dotaz ČTK to potvrdil zdroj z tiskového oddělení koncernu, který si nepřál být jmenován. Zároveň odmítl jakkoli komentovat čtvrteční výroky francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho, který považuje za nepřípustné, aby se auta francouzské značky vyráběla v Česku a pak prodávala ve Francii. Podle tohoto zdroje firma neustoupí od expanze ve střední Evropě, tedy od výroby jak v České republice, tak na Slovensku.

Premiér Mirek Topolánek ve své reakci zveřejněné na internetových stránkách vlády reagoval jednak jako šéf českého kabinetu a také jako nynější předseda Evropské rady. Jako český premiér poznamenal, že Sarkozyho argumentům nerozumí. Je to zcela legitimní a svobodné rozhodnutí těchto firem a naplňování jednoho z principů evropského společného trhu. Jejich zachování je nejen v zájmu České republiky, ale je to předpoklad soudržnosti všech členských zemí, uvedl.

V reakci spojené s českým předsednictvím EU pak Topolánek dodal, že má daleko větší pochybnosti o politickém řízení hospodářských podniků a o narušování pravidel volné soutěže. ČR si podle něj právě proto jako motto svého předsednictví vybrala heslo Evropa bez bariér. Snahy využít finanční krize k zavádění těchto forem protekcionismu a ochranářských opatření mohou podle Topolánka zpomalit a ohrozit obnovu evropské ekonomiky a důvěru spotřebitelů i investorů.

Francouzský prezident chce hájit zájmy své země, já jako český premiér a předseda Evropské rady budu hájit princip ‚stejná pravidla pro všechny‘ a naplňovat tak jednu z přidaných hodnot našeho členství ve společném vnitřním trhu, dodal Topolánek.

Politici se shodují, že odstěhování společného závodu TPCA z Kolína by znamenalo vracení miliard korun na investičních pobídkách. Automobilka je smluvně svázána s českým státem. Nakonec není jenom francouzská, ale také japonská, zdůraznil Urban. Francouzská PSA Peugeot Citroën ji provozuje společně s japonskou Toyotou.

Říman označil Sarkozyho výroky za nebezpečné, protože ukazují návrat a posílení protekcionismu v Evropě. Jestli něco přispěje k prohloubení a prodloužení krize, tak by to byl masivní protekcionismus zavedený velkými státy, řekl.

Zastává také názor, že čím více se o Sarkozyho návrhu bude debatovat, tím víc začne žít vlastním životem a všichni se začnou bát, že se něco takového již děje. Nemá cenu se o tom bavit, protože to Peugeot prostě neudělá, zdůraznil Říman.

Návrh na stažení výroby aut z ČR zpět do Francie je podle zástupců českých podnikatelů přímým ohrožením jednotného volného trhu a jde přímo proti myšlenkám a principům EU. ČR jako předsednický stát EU by se proti tomuto návrhu měla co nejdříve a velmi ostře ohradit. Bude-li i nadále Francie trvat na svých protekcionistických opatřeních, je smysl EU vážně ohrožen, řekl ČTK prezident Hospodářské komory Petr Kužel.

Předseda české sekce Mezinárodní obchodní komory Jaromír Drábek pro Radio Česko řekl, že slova prezidenta Sarkozyho vidí jako nebezpečí, jelikož takové snahy mohou ovlivnit podnikatelské prostředí mimo automobilový průmysl. Ta situace kolem výroku Sarkozyho je natolik vážná, že vyžaduje okamžitou reakci. Z toho titulu, že Česká republika předsedá Radě Evropské unie, si myslím, že v tuto chvíli by bylo vhodné svolat jednání na nejvyšší úrovni a požádat prezidenta Sarkozyho, aby jasně vysvětlil, co tím měl na mysli, aby všechny členské země Evropské unie potvrdily, že i v případě ekonomické krize trvají na tom, že jednotný evropský trh je jeden ze základních pilířů Evropské unie, uvedl Drábek.

Sarkozy ve středu prohlásil, že se nedá ospravedlnit, aby se ve Francii prodávala vozidla domácích značek vyrobených v zahraničí. Když se postaví továrna (koncernu) Renault v Indii, aby se auta značky Renault prodávala Indům, to je ospravedlnitelné. Ale aby se postavila továrna určitého výrobce, aniž bych citoval jeho jméno, v Česku a aby se prodávala její auta ve Francii, to už je neospravedlnitelné, řekl.

Zásadní pro záchranu francouzských pracovních míst je podle něj zabránit stěhování továren do zahraničí a chtěl by pokud možno přestěhovat ty již umístěné v cizině zpátky do Francie.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek