Bude platit nula za volantem v celé Evropě?


Mariana Pítrová, Euroskop, 15.5. 2012

Na evropských silnicích ročně zahyne 35 tisíc lidí. Jednou z hlavních příčin tragických nehod je alkohol. Pár skleniček před jízdou toleruje většina evropských států. To by se ale do budoucna mohlo změnit.

Úplný zákaz pro všechny druhy řidičů (běžní, z povolání, nováčci) platí pouze ve čtyřech členských státech – v Maďarsku, Rumunsku, Slovensku a České republice. Nejbenevolentnější v otázce pití před jízdou je Velká Británie a Malta, kde je povolený limit 0,8 promile.

Právě z České republiky se ozývají razantní hlasy na omezení alkoholu za volantem i ve zbytku Evropy. „Trvám na tom, že přestože je tzv. kultura konzumace alkoholu v různých evropských zemích různá, jeho tolerance za volantem by měla být nulová, tvrdí česká europoslankyně Olga Sehnalová.

Otázka vzdálené budoucnosti?

Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu vyzvala odpovědné orgány sedmadvacítky i členské státy k realizaci plánu na nulovou toleranci alkoholu u řidičů. Sehnalová ale přiznává, že snaha o absolutní nulu ve všech členských státech je běh na dlouhou trať. Nátlak na evropské instituce ze strany nezávislých organizací se sice stupňuje, ale Evropský parlament v této otázce našlapuje opatrně.

V tzv. Kochově zprávě se europoslanci shodli na doporučení pro všechny členské státy, aby byla absolutní nula vyžadována alespoň u nováčků po dobu dvou let a profesionálních řidičů. Loni zároveň Komise vyzvala členy sedmadvacítky, aby pokračovali ve snižování tolerance na svém území, a to na hodnotu 0,5 promile a méně.

„V letecké či železniční dopravě Vize nula již dávno funguje a úmrtí v těchto druzích dopravy považujeme za něco zcela mimořádného, zkoumáme příčiny a voláme po razantních opatřeních. Silniční dopravě bychom podle mého názoru měli přistupovat velmi obdobně, doplňuje svou představu Sehnalová.

Zaklínadlo: Kulturní rozličnost nám nulu nedovolí

„Členské státy jsou příliš rozdílné, aby platilo po Evropě jednotné pravidlo v této oblasti, nechal se slyšet komisař pro dopravu Siim Kallas. Právě rozličnost je nejčastějším argumentem pro neomezování možnosti pít před jízdou. Zástupci orgánů sedmadvacítky moc dobře vědí, že plošné omezení takového typu by zrovna příliš populární nebylo.

„V případě rozšíření (zákazu alkoholu při řízení) na všechny státu EU musíme vždy respektovat národní tradici jednotlivých členských států a lokální specifika. Navíc neshledávám ani právní základ pro harmonizaci nulové tolerance, řekl Euroskopu další český zástupce v Bruselu europoslanec Eduard Kožušník.

Za hranice za zábavou

Komisař pro dopravu sice upozorňuje na kulturní odlišnosti členských států, ve svých vystoupeních ale rovněž varuje před novým trendem, kdy si řidiči při výjezdu do „tolerantnější země užívají porušování dopravních předpisů. „Statistiky potvrzují, že u cizince za volantem, je pravděpodobnost porušení těchto dopravních pravidel až třikrát vyšší, než u domácích obyvatel, uvedl Kallas.

Výše zmíněná praxe nahrává do karet těm, kteří zvedají ruku pro zavedení Vize nule ve všech členských státech. Záleží, zda přesvědčí své kolegy, že takový způsob „dopravní turistiky je jasným signálem k zavedení nepopulárního opatření. Podpora, zdá se, roste. Stále častěji se totiž pro zákaz alkoholu za volantem vyslovují i europoslanci z členských států, jako je Velká Británie (povoleno 0,8 promile alkoholu v krvi) nebo Německo (0,5 promile).

Autor: Mariana Pítrová, Euroskop

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality