Regionální politika v červenci 2012

07.08.2012
Euroskop

EP zahájil jednání o reformě kohezní politiky

EP zahájil jednání o reformě kohezní politiky

Návrh zprávy o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o Evropském sociálním fondu a o zrušení nařízení (ES) č. 1081/2006

Návrh zprávy o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o Evropském fondu pro přizpůsobení se globalizaci (2014-2020)

Návrh zprávy o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o programu Evropské unie pro sociální změny a inovace

Návrh zprávy o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1082/2006 ze dne 5. července 2006 o evropském seskupení pro územní spolupráci (ESÚS), pokud jde o vyjasnění, zjednodušení a zlepšení zřizování a správy takovýchto seskupení

Návrh zprávy o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o zvláštních ustanoveních týkajících se podpory z Evropského fondu pro regionální rozvoj pro cíl Evropská územní spolupráce

Návrh zprávy k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1084/2006

Návrh zprávy o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o zvláštních ustanoveních týkajících se Evropského fondu pro regionální rozvoj a cíle Investice pro růst a zaměstnanost a o zrušení nařízení (ES) č. 1080/2006

Návrh zprávy o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o společných ustanoveních ohledně Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu, Fondu soudržnosti, Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova a Evropského námořního a rybářského fondu, jichž se týká společný strategický rámec, o obecných ustanoveních ohledně Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu a Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1083/2006

Výbor REGI hlasoval 11. 7. 2012 o vyjednávací pozici v nadcházejících negociacích s Radou ke zprávám týkajícím se reformy kohezní politiky.

Pozadí

Komise zveřejnila v říjnu 2011 legislativní balík týkající se budoucnosti regionální politiky EU v letech 2014-2020. Balík obsahuje 8 návrhů nařízení, které upravují a revidují všechny fondy a nástroje, jež EU v oblasti regionální politiky využívá. Komise slibuje efektivnější využívání unijních prostředků (více v příspěvku „Budoucnost regionální politiky v letech 2014-2020, Regionální politika v říjnu 2011).

Předpokládá se, že ke schválení všech návrhů dojde do konce roku 2012, aby se nová pravidla pro kohezní politiku mohla začít uplatňovat od roku 2014. (více v příspěvku „Pozměňovací návrhy ke strukturálním fondům ve Výboru regionů, Regionální politika v dubnu 2012). Výbor REGI zveřejnil 14. 5. 2012 zprávu týkající se tzv. jednotného strategického rámce (více v příspěvku „REGI: Návrh zprávy k jednotnému strategickému rámci, Regionální politika v květnu 2012).

Výbor REGI přijal mandát k vyjednávání se zástupci Rady 11. 7. 2012, když hlasoval o zprávách týkajících se reformy. Poslanci posoudili přes 4 tis. pozměňovacích návrhů.

Klíčové body

REGI odmítl:

  • Makroekonomickou podmíněnost

Podmíněnost dobré makroekonomické situace v celém státě (v souvislosti s daným regionem) prosazuje Rada. V současné podobě podmíněnost platí pro Fond soudržnosti, kde bude zachována i nadále. Pro ostatní fondy je tato otázka v jednání.

  • Rezervu podle výkonu

Podmínka (stejně jako makroekonomická podmíněnost) pouze zvyšuje zátěž států, navíc může zhoršit situaci v těch nejproblémovějších. Rezerva ve výši 5 % kohezní politiky vyplacená v roce 2019 těm programům, které splní předem daná kritéria, jak navrhuje Komise, by podle poslanců vedla k vytváření programů a projektů tak, aby tyto podmínky automaticky splnily. Kvalitní, avšak náročnější projekty by tím pádem mohly být upozaděny.

REGI podporuje:

  • Nové kategorie „přechodných regionů

Jedná se o regiony s HDP na hlavu ve výši 75-90 % průměru EU. 41 poslanců bylo pro a 5 proti. Regiony s vyšším HDP než 75 % průměru EU, které nejsou zařazeny do kategorie méně rozvinutých, by měly získat alokaci ze strukturálních fondů ve výši alespoň 2/3 alokace z let 2007-2013 (přičemž Malta, Kypr a odlehlé regiony hodlají požadovat 4/5 stávající alokace).

Poslanci chtějí jasně definovat část příspěvků, které budou automaticky rezervovány v Evropském sociálním fondu (ESF). Jedná se o Komisí navrhovaných 25 % rozpočtu ESF pro méně rozvinuté státy, 40 % do přechodných regionů a 52 % do nejvíce rozvinutých regionů. Podíl jednotlivých států by měl být diskutován individuálně.

  • 11 tematických priorit vybraných Komisí zůstává.
  • Projekty financované strukturálními fondy by měly obecně získat 85% kofinancování vméně rozvinutých regionech, 75% vpřechodných regionech a 50% ve více rozvinutých regionech.
  • REGI souhlasí spřesunem části prostředků zKohezního fondu (Fondu soudržnosti) do Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Komise navrhovala 10 mld. €, poslanci sumu nespecifikovali.
  • REGI navrhuje přesunout do oblasti teritoriální spolupráce 7 % zrozpočtu strukturálních fondů (Komise navrhovala 3,48 %).
  • Poslanci posílili roli „partnerství, tedy zapojení regionálních autorit, a zpřesnili rozdíl mezi regionálními autoritami a dalšími partnery. Smlouva o partnerství by měla být uzavírána mezi lokální/regionální autoritou sdalšími partnery.

ERDF

EP prosazuje na rozdíl od Komise větší flexibilitu v nakládání s prostředky v rámci ERDF. Státy by měly mít k dispozici 4, ne 3 prioritní oblasti, ve kterých by měly investice provádět. Jedná se o původní priority (1. výzkum, technologický vývoj a inovace; 2. větší konkurenceschopnost pro malé a střední podniky; 3. podpora přechodu ekonomiky na nízkoemisní). Čtvrtou prioritu by si měl stát zvolit podle svých potřeb z celkového seznamu 11 priorit sám. Rada chtěla čtvrtou prioritu zvolit sama (lepší přístup k informačním a komunikačním technologiím).

Podíl, který by měly státy do uvedených priorit vložit, EP také změnil, zejm. aby nové přechodné regiony získaly větší flexibilitu – alespoň 60 % z alokace ERDF (Komise navrhovala 80 %). Tento podíl by se měl uplatnit u hlavních regionů. U dalších regionů EP ponechal stejný podíl, jak navrhovala Komise: 80 % z ERDF by mělo být investováno do 4 priorit v nejvíce rozvinutých regionech, 50 % v méně rozvinutých, na přechod k nízkoemisní ekonomice 22 % (Komise 20 %), v méně rozvinutých regionech by to mělo být 12 % (Komise 6 %).

EP také ponechal možnost využít prostředky z ERDF ve vyspělých regionech na dopravu, životní prostředí a telekomunikace (Komise je chtěla vyjmout).

EP ponechal návrh Komise vyčlenit 5 % z ERDF na podporu městského rozvoje. Poslanci zrušili návrh vytvořit platformu 300 měst, ale podpořili vytvoření libovolných městských sítí.

Fond soudržnosti

EP požaduje, aby státy čerpající prostředky z Kohezního fondu (jejichž HDP na hlavu je méně než 90 % průměru EU) mohly podporovat investice efektivnějšího využití energie v oblasti bydlení. Komise chtěla tuto oblast podpořit pouze v rámci ERDF. Fond soudržnosti by navíc měl být součástí CEF (Fond by měl do CEF přispívat, ale měla by být zachována „jeho míra spolufinancování).

Evropská teritoriální spolupráce (ETC)

ETC by měla z celého rozpočtu vyčleněného na regionální politiku získat 7 %. Zejm. v méně rozvinutých regionech by měl program pomáhat propojovat výzkumná centra a vznikající instituce.

Předpokládaný další vývoj

Během léta 2012 proběhnou mezi Komisí a Radou jednání včetně technické přípravy návrhů, jež budou diskutovány zejm. na zasedáních Rady GAC v říjnu a prosinci 2012. Ministři pro evropské otázky se jimi budou zabývat na neformálním setkání 30. 8. 2012 a ministři pro regionální politiku 6. 11. 2012.

REGI bude hlasovat o zprávách k návrhům na podzim 2012, plénum EP by o nich mělo rozhodnout, jakmile skončí vyjednávání mezi zástupci Rady a EP.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality