Lidé před Vánocemi nakupují výrazně více než během zbytku roku. Aktuální období proto o to více nahrává riziku, že se nakupující stanou obětí nekalých obchodních praktik, falešných slev, či obcházení práva na reklamaci. Evropská unie se dlouhodobě snaží chránit spotřebitele prostřednictvím různých opatření, které zajišťují bezpečnost, transparentnost a spravedlnost na trhu. Na co mají nakupující nárok, a co s dárkem, který se vám úplně netrefil do vkusu?
Přísnější pravidla pro bezpečnost výrobků
EU stanovuje přísné bezpečnostní normy pro širokou škálu výrobků včetně hraček, kosmetiky nebo elektroniky. Právě minulý pátek 13. prosince 2024 byla směrnice o obecné bezpečnosti výrobků nahrazena novým nařízením GPSR (General Product Safety Regulation), které rozšiřuje ochranu spotřebitelů například tím, že stanovuje konkrétní povinnosti pro výrobce, dovozce a distributory, aby byla zajištěna bezpečnost výrobků ještě před jejich uvedením na trh.
Nařízení přináší také zvýšenou ochranu při online nákupech, kdy provozovatelé e-shopů budou mít nyní povinnost uvádět jasné informace o výrobcích a také zajistit, že prodávané zboží splňuje bezpečnostní normy. Výrobci navíc budou muset uchovávat technickou dokumentaci k výrobkům po dobu 10 let.
Práva při nakupování a vrácení zboží
Spotřebitelé v EU mají právo na jasné a srozumitelné informace o produktech, včetně celkové ceny, která zahrnuje všechny daně a poplatky. Obchodníci také například nesmějí účtovat dodatečné poplatky za používání kreditních nebo debetních karet. Na veškeré zboží se vztahuje minimálně dvouletá záruka, což znamená, že pokud je výrobek vadný, musí být opraven, vyměněn nebo musí být vráceny peníze.
Při nákupu výrobku nebo služby online nebo mimo obchod mají kupující právo objednávku do 14 dnů bez uvedení důvodu zrušit a vrátit. Při nákupu v kamenném obchodě obdobné právo na vrácení zboží do dvou týdnů po nákupu obecně neplatí, někteří prodejci ale tuto možnost dobrovolně nabízejí.
Právě po Vánocích je však poměrně běžnou praxí, že obchodníci nabízejí možnost prodloužené lhůty pro vrácení nebo výměnu zboží zakoupeného během vánoční sezóny. Většina obchodů vyžaduje, aby vracené zboží bylo nepoužité, nepoškozené a v původním obalu, a také aby byl předložen doklad o koupi.
Pár praktických rad pro bezpečné nakupování (nejen) vánočních dárků:
- Ověřujte prodejce: Nakupujte pouze u důvěryhodných a ověřených prodejců a sledujte hodnocení online obchodních platforem.
- Čtěte recenze: Před nákupem si přečtěte recenze daného zboží od ostatních zákazníků, kteří nakoupili před vámi. Čím je recenzí více, tím je větší šance, že hodnocení kvality zboží odpovídá realitě.
- Kontrolujte certifikáty: Ujistěte se, že výrobky mají platné certifikáty kvality a bezpečnosti. Zvláště, pokud jde o hračky, kosmetiku či elektroniku!
- Sledujte podmínky vrácení: Ověřte si dopředu podmínky reklamace a vrácení zboží. U každého prodejce se mohou mírně lišit a také nezapomínejte na zákonné výjimky. Zpravidla nelze vrátit například zboží vyrobené na zakázku nebo hygienické a zdravotnické produkty.
Zdroj: Evropská komise, Evropský parlament
Foto: Profimedia