Víte, kam zavolat v případě nouze? V celé Evropě si musíte zapamatovat pouze jedno číslo – 112. Každoročně 11. února si připomínáme Evropský den linky 112, který slouží k osvětě o fungování jednotného tísňového čísla a jeho významu pro bezpečnost občanů. Linka 112 je dostupná ve všech členských státech Evropské unie a umožňuje rychlé přivolání pomoci v případě nouze.
Jednotná linka pro celou Evropu
Tísňová linka 112 byla uvedena do provozu v roce 1991 s cílem sjednotit záchranné systémy v jednotlivých státech EU. Před jejím zavedením měl každý stát vlastní tísňová čísla pro různé složky záchranného systému, což mohlo v krizových situacích vést ke zmatkům, a to zejména u turistů nebo osob volajících z jiného státu.
Dnes je linka 112 funkční nejen v zemích EU, ale také v několika dalších evropských i mimoevropských státech. Volání na ni je zdarma z jakéhokoliv telefonu, a to i bez SIM karty nebo dostupnosti signálu. Hovory přijímají vyškolení operátoři, kteří hovoří národním jazykem země, ve které se volající nachází, případně ho přepojí na příslušnou službu dané země.
Bojíte se, že zapomenete číslo tísňové linky? Stačí si vzpomenout, že 1+1=2 (112)!
Technologický pokrok krizových služeb
Evropský den linky 112 je také příležitostí k šíření informací o modernizaci tísňových služeb. V posledních letech se stále více využívají nové technologie, které pomáhají záchranářům lokalizovat volajícího a efektivněji reagovat na mimořádné situace. Například technologie AML (Advanced Mobile Location) umožňuje přesnější určení polohy volajícího pomocí GPS a Wifi sítí, což výrazně urychluje zásah příslušných složek.
V některých zemích se testují i pokročilé systémy využívající umělou inteligenci pro analýzu hovorů a automatické vyhodnocení naléhavosti situace. Další inovací je možnost kontaktovat linku 112 nejen telefonicky, ale také prostřednictvím SMS či mobilních aplikací, což je přínosné zejména pro osoby se sluchovým postižením.
Fungování linky 112 v Česku
V České republice je linka 112 plnohodnotnou součástí systému tísňového volání a funguje paralelně s národními čísly pro jednotlivé složky integrovaného záchranného systému (150 – hasiči, 155 – zdravotnická záchranná služba, 158 – policie).
V loňském roce odbavili operátoři linky 112 v České republice celkem 2 306 870 hovorů. Kromě toho přijali také 26 182 tísňových SMS zpráv.
Zdroj: Evropská komise, HZS ČR
Foto: Adobe Stock