V Evropské unii podle předběžných dat Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) loni zemřelo na silnicích okolo 19.800 lidí, ve srovnání s předešlým rokem zhruba o tři procenta méně. Rovněž Česko, které se pohybuje kolem unijního průměru, zaznamenalo pokles počtu mrtvých.
„Těší nás, že jsme loni na silnicích v EU zaznamenali snížení úmrtí,“ řekl výkonný ředitel ETSC Antonio Avenosa. „Ale pouhé tříprocentní snížení v roce 2024 je zcela nedostatečné. Cíl EU snížit do roku 2030 úmrtí na silnících o polovinu je nyní vážně ohrožen,“ uvedl. Ačkoli ocenil, že některá opatření zvyšují bezpečnost, jako například systémy automatické brzdění, členské státy unie podle něj musejí své snahy zvýšit, zejména pokud jde o ochranu zranitelných skupin jako jsou chodci či cyklisté.
Ačkoli v loňském roce úmrtí klesla výrazně více než v roce 2023, tempo snižování je podle úřadu stále příliš pomalé. ETSC odhaduje, že ve srovnání s předešlým rokem umřelo asi o 600 lidí méně. Situace v jednotlivých státech je přitom rozdílná. V posledních pěti letech Řecko, Španělsko, Francie a Itálie zaznamenaly jen malý pokles úmrtí na silnicích, zatímco v Irsku a Estonsku se počty zvýšily. Roční výkyvy v menších státech jsou nicméně mnohem výraznější. Bulharsko, Dánsko, Litva, Polsko a Slovinsko se naopak cíli 50 procentního poklesu značně přiblížily.
Zeměmi s nejbezpečnějším silničním provozem zůstávají Švédsko a Dánsko. Počet úmrtí na milion obyvatel v těchto státech činí 20 a 24. Nejvyšší úmrtnost naopak mají Rumunsko (77 úmrtí na milion) a Bulharsko (74 úmrtí na milion), které ale zároveň od roku 2019 snížily počty úmrtí o pětinu. Průměrný údaj v EU je 44 úmrtí na milion obyvatel. Česká republika je tak se 45 úmrtími na milion v podstatě na unijním průměru. Oproti roku 2023 šlo v Česku o dvouprocentní pokles, od roku 2019 nicméně o 20procentní.
Nejrizikovější jsou vesnické cesty, kde podle statistik došlo až k 52 procentům úmrtí. Ve většině případů, v 77 procentech, figurují muži. Zvláště zranitelnými účastníky provozu jsou lidé starší 65 let a věková kategorie 18-24 let, konkrétní číslo ale ETSC nezveřejnila. Podle typu dopravního prostředku nejvíce lidí umíralo v autech (52 procent), druhou příčku obsadili lidé na motocyklech (20 procent), dále chodci (18 procent) a cyklisté (deset procent).
Zdroj: ČTK
Foto: Unsplash