03.12.2008
čtk
Evropská komise zaslala aerolinkám, které prodávají letenky na internetu, dopis, kde stanovila 30 závazných bodů, které aerolinky musejí dodržovat, aby nepoškozovaly zákazníky a neodporovaly tak evropskému právu. Hlavním bodem je uvádění plných cen letenek. V EU se ročně prodá přes 700 milionů letenek.
Nedávná analýza ukázala, že každý třetí zákazník v Evropské unii dostává při nákupu letenek zavádějící informace. Cestující si na řadu stránek, které letenky prodávají, stěžovali. Šetření Evropské komise se zaměřovalo hlavně na klamavé udávání cen, dostupnost nabídek a nepřiměřené smluvní podmínky.
Všichni cestující díky evropským zákonům musejí mít přístup ke skutečné ceně, aby platili zcela transparentně. Jde o velký krok dopředu, který umožňuje pasažérům, aby si porovnali ceny a vybrali si svého dopravce na základě dostatečných informací, uvedl evropský komisař Antonio Tajani.
Podle seznamu, který aerolinkám Komise zaslala, musí zákazník na webových stránkách už na začátku transakce najít plnou cenu a informace o volitelných platbách. Cena musí být stejná pro všechny, nezávisle na národnosti. Seznam dále upravuje podmínky pro reklamu na letenky či podmínky, které musejí splňovat letenky nabízené zadarmo.
Tajani doufá, že aerolinky budou s Komisí spolupracovat. Prodejci již podle Komise upravili 60 procent stránek. Stále se však na nich vyskytuje mnoho nedostatků, zejména co se týče skrytých poplatků. Komise naznačila, že pokud nebudou prohřešky leteckých dopravců trestat úřady jednotlivých členských států, je připravena vůči těmto zemím zahájit proceduru pro porušení evropského práva.
Velké aerolinie, mezi nimi i ČSA, již většinou například plné ceny letenky uvádějí již několik měsíců. Na českém trhu byly jedny z prvních British Airways, koncem loňského roku je následovala německá společnost Lufthansa a v lednu Air France KLM. Povinně tak musejí v EU činit od letošního listopadu.
Autor: Euroskop