Evropská unie je třetí na světě ve vypouštění zplodin, ale zároveň má nejambicióznější klimatické cíle: do roku 2030 chce emise skleníkových plynů zásadně snížit a do roku 2050 se stát klimaticky neutrální.
Evropský systém emisního obchodování byl nastaven v roce 2005, aby zpoplatnil znečišťování ovzduší. Jedná se o jeden z nástrojů EU, který jí má pomoci dosáhnout jejích klimatických cílů, a je konkrétně zacílený na průmysl. Systém již donutil víc než 10 000 elektráren a továren zakoupit si povolenku pro každou vypouštěnou tunu CO2. To by mělo vytvořit finanční motivaci snížit masu zplodin mířících do ovzduší.
Firmy si povolenky musí kupovat v dražbách a cena se mění podle pravidel nabídky a poptávky. Některé povolenky jsou také přidělovány zdarma podnikům z oborů, kde obzvlášť hrozí, že by jinak přesunuly svou výrobu do jiných zemí s laxnějšími pravidly ochrany ovzduší. Po finanční krizi v roce 2008 byla cena povolenek velice nízká, protože zájem o ně poklesl, ale k dispozici jich byl stále stejný počet.
Výrazný přebytek v posledních letech snižuje motivaci firem investovat do čistých technologií a podrývá efektivnost systému, který má být důležitou součástí boje proti změnám klimatu. Řešením problému s nadbytky povolenek je vytvoření takzvané rezervy tržní stability (Market Stability Reserve, MSR), do které se z trhu odčerpávají přebytečné povolenky. Bude-li potřeba, povolenky bude možné z rezervy zpětně opět uvolnit.
Návrh Evropského parlamentu
Poslanci chtějí návrh Komise ještě zpřísnit, a to dalším snížením počtu ročních povolenek dostupných do roku 2030. Od roku 2026 chtějí do sektoru zařadit i spalování komunálního odpadu.
Bezplatné povolenky by měly zmizet do roku 2030, kdy by podle představ poslanců měl být plně funkční mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích. Mechanismus by na zboží dovážené ze zemí s méně přísnými emisními pravidly uvaloval poplatek za uhlík, aby zabránil společnostem přesunout do těchto států svou výrobu. Nový ETS by se prozatím měl vztahovat pouze na komerční silniční dopravu a budovy, aby občané nebyli vystaveni dodatečným nákladům na energii. Soukromá doprava a budovy by se do systému měly zapojit až od roku 2029, což bude vyžadovat nový návrh Komise. Podle europoslanců by všechny příjmy z ETS měly být použity výhradně na opatření v oblasti klimatu, a to jak na úrovni EU, tak na úrovni členských států.
Více zde.
Zdroj: Evropský parlament