V návaznosti na oznámení předsedkyně Ursuly von der Leyenové v projevu o stavu Unie v roce 2022 dnes Komise přijala svůj návrh na vyhlášení roku 2023 Evropským rokem dovedností.
Ekologická a digitální transformace otevírají lidem a ekonomice EU nové příležitosti. Díky odpovídajícím dovednostem mohou lidé úspěšně reagovat na změny na trhu práce a plně se zapojit do společnosti a demokracie. Tím se zajistí, aby nikdo nezůstal opomenut a aby hospodářské oživení, jakož i ekologická a digitální transformace byly sociálně vyvážené a spravedlivé.
V současné době však více než tři čtvrtiny podniků v EU hlásí potíže při hledání pracovníků s potřebnými dovednostmi a nejnovější údaje Eurostatu naznačují, že pouze 37 % dospělých osob pravidelně absolvuje odbornou přípravu. Index digitální ekonomiky a společnosti ukazuje, že čtyři z deseti dospělých a každá třetí osoba pracující v Evropě postrádají základní digitální dovednosti. Kromě toho již v roce 2021 byl zjištěn nedostatek zaměstnanců u 28 povolání, od stavebnictví a zdravotní péče až po strojírenství a informační technologie, což svědčí o rostoucí poptávce po pracovnících s vysokou i nízkou kvalifikací
V zájmu podpory celoživotního učení schválily členské státy sociální cíle EU do roku 2030, podle nichž by se odborné přípravy mělo každoročně účastnit nejméně 60 % dospělých, a zároveň již představily svůj vnitrostátní příspěvek ke splnění tohoto cíle. To je rovněž důležité pro dosažení cíle míry zaměstnanosti ve výši nejméně 78 % do roku 2030. Digitální kompas 2030 stanoví cíl EU, že do roku 2030 by alespoň 80 % všech dospělých mělo mít alespoň základní digitální dovednosti, v EU by mělo být zaměstnáno 20 milionů specialistů v oblasti informačních a komunikačních technologií a mělo by být motivováno více žen, aby na taková pracovní místa nastoupily.
Evropský rok dovedností – posílení konkurenceschopnosti, účasti a talentu
V rámci Evropského roku dovedností Komise ve spolupráci s Evropským parlamentem, členskými státy, sociálními partnery, veřejnými a soukromými službami zaměstnanosti, obchodními a průmyslovými komorami, poskytovateli vzdělávání a odborné přípravy a pracovníky a podniky společně navrhuje dát celoživotnímu učení nový impuls tím, že:
- Podpoří vyšší, účinnější a inkluzivnější investice do odborné přípravy a prohlubování dovedností s cílem plně využít potenciál evropské pracovní síly a podporovat lidi při přechodu mezi zaměstnáními.
- Zajistí, aby dovednosti odpovídaly potřebám trhu práce, a to i prostřednictvím spolupráce se sociálními partnery a podniky.
- Sladí očekávání a dovednosti lidí s příležitostmi na trhu práce, zejména pokud jde o ekologickou a digitální transformaci a hospodářské oživení. Zvláštní důraz bude kladen na aktivaci většího počtu lidí pro trh práce, konkrétně žen a mladých lidí, a zejména těch, kteří nejsou zaměstnaní ani se neúčastní vzdělávání nebo odborné přípravy.
- Přiláká lidi ze třetích zemí s dovednostmi, které EU potřebuje, mimo jiné posílením příležitostí ke vzdělávání a mobility a usnadněním uznávání kvalifikací.
V zájmu splnění těchto cílů bude Komise podporovat příležitosti k prohlubování dovedností a změně kvalifikace, například upozorňováním na příslušné iniciativy EU, včetně možností financování z EU, s cílem podpořit jejich využívání, provádění a realizaci v praxi. V celé EU se budou rovněž pořádat akce a osvětové kampaně, které mají podpořit vzájemné učení partnerů při prohlubování dovedností a změně kvalifikace. Cílem navrhovaného Evropského roku je rovněž pomoci dále rozvíjet nástroje pro získávání poznatků o dovednostech a propagovat pomůcky a nástroje pro zvýšení transparentnosti a snazší uznávání kvalifikací, včetně kvalifikací získaných mimo EU.
Iniciativy EU na podporu rozvoje dovedností
Pokud jde o Evropský rok dovedností, můžeme stavět na mnoha již probíhajících iniciativách EU na podporu dovedností a posílit jejich využívání. Patří mezi ně:
- Evropská agenda dovedností, která je rámcem pro spolupráci EU v oblasti politiky dovedností a bude i nadále pomáhat jednotlivcům a podnikům rozvíjet a uplatňovat početnější a kvalitnější dovednosti.
- Do Paktu pro dovednosti, který je součástí agendy dovedností, se již zapojilo více než 700 organizací a bylo navázáno 12 rozsáhlých partnerství ve strategických odvětvích, přičemž byly přijaty závazky na pomoc 6 milionům osob s prohlubováním dovedností.
- Strukturovaný dialog s členskými státy o digitálním vzdělávání a dovednostech.
- Komise rovněž navrhla nové iniciativy k řešení nedostatku dovedností v EU a ke zlepšení spolupráce v oblasti migrace. Vytvoření rezervoáru talentů EU a talentových partnerství s vybranými třetími partnery pomůže sladit dovednosti uchazečů o práci v Evropě s potřebami trhu práce. To je hlavní výsledek nového paktu o migraci a azylu.
- Nový evropský program inovací přijatý v červenci navrhuje stěžejní iniciativu a soubor opatření k vytvoření správných rámcových podmínek pro naše talenty.
- Evropská strategie pro univerzity, která byla přijata v lednu, navrhuje 50 opatření, která mají zásadní význam pro rozvoj dovedností na vysoké úrovni, které obstojí i v budoucnu, pro celou řadu účastníků vzdělávání, včetně účastníků celoživotního vzdělávání, aby se stali kreativními, byli schopni kritického myšlení, dokázali řešit problémy a byli aktivními a odpovědnými občany.
- Evropská platforma pro digitální dovednosti a pracovní místa je iniciativa zahájená v rámci Nástroje pro propojení Evropy. Nabízí informace a zdroje týkající se digitálních dovedností, jako je nástroj pro sebehodnocení digitálních dovedností, jakož i možnosti odborné přípravy a financování.
- Koalice EU pro digitální dovednosti a pracovní místa řeší nedostatky v digitálních dovednostech tím, že propojuje členské státy, sociální partnery, podniky, neziskové organizace a poskytovatele vzdělávání s cílem zvýšit povědomí a motivovat organizace k tomu, aby přijaly různá opatření na podporu odborné přípravy v oblasti digitálních dovedností, například závazek k posílení digitálních dovedností.
Financování a pomoc ze strany EU pro investice do dovedností
Na podporu investic členských států do prohlubování dovedností a změny kvalifikace jsou k dispozici značné finanční prostředky EU a technická podpora, mimo jiné:
- Evropský sociální fond plus (ESF+) s rozpočtem více než 99 miliard eur na období 2021–2027 je hlavním nástrojem EU pro investice do lidí.
- Nástroj pro oživení a odolnost může podpořit reformy a investice členských států, mimo jiné v oblasti dovedností a pracovních míst. V národních plánech pro oživení a odolnost, které dosud schválila Komise a Rada, je přibližně 20 % sociálních výdajů určeno na „zaměstnanost a dovednosti“.
- Celkem 580 milionů eur z programu Digitální Evropa na rozvoj pokročilých digitálních dovedností. Tento program poskytuje strategické financování a mimo jiné podporuje vytvoření kvalifikovaného rezervoáru talentovaných odborníků na digitální oblast a zároveň posiluje spolupráci mezi členskými státy EU a zúčastněnými stranami v oblasti digitálních dovedností a pracovních míst.
- Program Horizont Evropa podporuje dovednosti výzkumných pracovníků, podnikatelů a inovátorů, zejména prostřednictvím akcí „Marie Curie-Skłodowska“, Evropské rady pro inovace a Evropského technologického institutu.
- Program Erasmus+ s rozpočtem 26,2 miliardy eur podporuje mimo jiné osobní a profesní rozvoj účastníků vzdělávání, zaměstnanců a institucí v oblasti odborného vzdělávání a přípravy prostřednictvím financování činností v oblasti mobility a partnerství pro spolupráci v celé Evropě. Financuje i Evropské univerzity, které jsou průkopníkem při rozvoji mikrocertifikátů pro odbornou přípravu, prohlubování dovedností a změny kvalifikace.
Mezi další programy, které mohou podporovat rozvoj dovedností, patří program InvestEU, Evropský fond pro přizpůsobení se globalizaci na pomoc propuštěným pracovníkům, Evropský fond pro regionální rozvoj, Fond pro spravedlivou transformaci, Evropský sbor solidarity, Program pro životní prostředí a oblast klimatu (LIFE), Modernizační fond, Nástroj pro technickou podporu a Nástroj pro sousedství a rozvojovou a mezinárodní spolupráci.
Zdroj: Evropská komise