Evropská komise představila návrhy letošních doporučení pro členské státy EU

Ve středu 19. června 2024 zveřejnila Evropská komise jarní balíček dokumentů k hospodářské a sociální situaci členských států EU v rámci každoročního cyklu koordinace hospodářských politik EU, tzv. evropského semestru. Jarní balíček tvoří návrh doporučení pro jednotlivé země (Country Specific Recommendations, CRS), zprávy o jednotlivých zemích (Country Report), návrh rozhodnutí Rady o hlavních směrech pro politiky zaměstnanosti a další dokumenty, týkající se hospodářských a sociálních politik členských států EU.

Dokumenty jarního balíčku připravila Evropská komise v návaznosti na předložené Národní programy reforem, které členské státy dosud připravovaly v začátku roku a které zahrnovaly reformy a investice, které vlády chystají realizovat v nadcházejícím období. Vláda ČR schválila letošní Národní program reforem 24. dubna 2024 a spolu s Konvergenčním programem jej následně předložila Evropské komisi.

Letošní evropský semestr se však liší oproti těm předcházejícím, jelikož členské státy připravovaly své Národní programy reforem naposledy. Tyto programy reforem v příštích letech nahradí v rámci reformy správy ekonomických záležitostí EU (Economic Governance Review) střednědobé fiskálně-strukturální plány pro rozmezí od 4 do 7 let. Členské státy budou tyto plány připravovat poprvé v letošním roce a mají obsahovat informace o klíčových reformách a investicích i věrohodný scénář skutečného růstu HDP daného státu.

Navzdory těmto změnám budou však nadále důležitou složku evropského semestru představovat právě zmíněná specifická doporučení – CSRs. Letošní návrhy specifických doporučení se člení do třech základních kategorií: fiskálně-strukturálních doporučení, k provádění plánů pro oživení a odolnost (v ČR Národního plánu obnovy) a doporučení k posílení konkurenceschopnosti.

Evropská komise pro ČR navrhla v rámci letošního evropského semestru následující doporučení:

1. Včas předložit střednědobý fiskálně-strukturální plán. V souladu s požadavky reformovaného Paktu stability a růstu omezit růst čistých výdajů24 v roce 2025 na míru odpovídající udržení schodku veřejných financí pod referenční hodnotou 3 % HDP podle Smlouvy a udržení veřejného dluhu na obezřetné úrovni ve střednědobém horizontu. Přijmout opatření k zajištění dlouhodobé fiskální udržitelnosti důchodového systému. Snížit daňové a dávkové demotivace pro rodiče k návratu do práce, a podpořit tak vyšší účast žen na trhu práce. Zlepšit pobídky pro osoby v důchodovém věku, aby pokračovaly v práci. Přijmout opatření ke zvýšení příjmů z opakujících se majetkových daní.

2. Posílit správní kapacitu pro řízení plánu pro oživení a odolnost, urychlit investice a udržet tempo provádění reforem. Řešit vznikající zpoždění, aby bylo možné pokračovat v rychlém a účinném provádění RRP, včetně kapitoly REPowerEU, a zajistit dokončení reforem a investic do srpna 2026. Urychlit provádění programů politiky soudržnosti. V souvislosti s přezkumem v polovině období se nadále zaměřovat na dohodnuté priority a přijmout opatření k lepší mobilizaci zdrojů soukromého sektoru, mimo jiné prostřednictvím využití inovativních finančních nástrojů, a zároveň zvážit možnosti, které poskytuje iniciativa Platforma pro strategické technologie pro Evropu s cílem zlepšit konkurenceschopnost.

3. Posílit schopnost české veřejné správy přilákat, udržet a rozvíjet talenty, zejména ty s analytickými, manažerskými a IT dovednostmi. Omezit resortismus a posílit kapacity strategického řízení, aby se zlepšila konzistentnost jednotlivých politik. Podporovat spolupráci mezi obecními správami, mimo jiné poskytováním podpory pro budování administrativních kapacit zaměřených na strukturálně postižené regiony.

4. Posílit inovace zlepšením přenosu technologií z akademické sféry do podniků, podporou vzniku spin-off a start-upů a zvýšením účasti na terciárním vzdělávání. Posílit konkurenceschopnost ekonomiky řešením nesouladu mezi nabízenými a požadovanými dovednostmi, zjednodušením uznávání zahraničních kvalifikací a zvýšením účasti nedostatečně zastoupených skupin na trhu práce.

Autor: Tomáš Nalejvač, Úřad vlády ČR

Sdílet tento příspěvek