20.01.2022
Euroskop
Evropská komise zveřejnila návrh o učení v zájmu environmentální udržitelnosti.
Hlavním cílem návrhu je podpořit v této snaze samostatné členské státy, sám návrh vzešel jako doporučení Rady. Návrh má podpořit tedy snahu členských států, neziskových organizací, vysokoškolských institucí v obeznámení studentů znalostmi se zaměřením na udržitelnost, ochranu životního prostředí a klimatu. K dispozici mají zároveň evropský rámec kompetencí (zatím v angličtině) v oblasti udržitelnosti, který mapuje kompetence potřebné pro ekologickou transformaci. Místopředseda pro podporu evropského způsobu života zmínil, že skrze programy se Eu snaží zvýšit zájem mladých lidí o udržitelnost.
Mezi hlavní návrhy komise v tomto ohledu patří:
- zavést učení v zájmu environmentální udržitelnosti jako prioritní prvek v politikách a programech v oblasti vzdělávání a odborné přípravy
- poskytnout účastníkům vzdělávání všech věkových kategorií přístup ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání a odborné přípravě
- mobilizovat vnitrostátní fondy a fondy EU na investice do udržitelné a ekologické infrastruktury, odborné přípravy, nástrojů a zdrojů s cílem zvýšit odolnost vzdělávání a odborné přípravy a jejich připravenost na ekologickou transformaci.
- podněcovat a podporovat celoinstitucionální přístupy k udržitelnosti, které zahrnují výuku a učení, vizi, plánování a správu, aktivní účast studentů a zaměstnanců, správu budov a zdrojů a partnerství s místními a širšími komunitami,
Důraz na ekologickou transformaci si klade i Erasmus program na roky 2021 až 2027 v oblasti vzdělávání. V rámci ročního programu Erasmus 2022 budou mít přednost projekty, které rozvíjejí kompetence a dovednosti v dané oblasti. Komise chystá i podporu pedagogům a nabídne jim odbornou přípravu a přístup ke komunitám pro sdílení praktických postupů, a to například skrze portály School Education Gateway a eTwinning.
Ilustrační foto. Zdroj: Evropská komise
Autor: David Březina