Zemědělství a rybolov v únoru 2023
10. března, 2023
10.01.2019
Euroskop
Nově schválená telekomunikační legislativa má posílit lepší a rychlejší konektivitu v EU, Spotřebitelé by měli získat snadnější přeshraniční přístup k online obsahu v rámci EU, Rada schválila svůj postoj k nástroji Digitální Evropa, EU posiluje opatření proti dezinformacím, Přísnější pravidla k boji proti pachatelům kybernetické trestné činnosti schválila Rada a EP
|
Nově schválená telekomunikační legislativa má posílit lepší a rychlejší konektivitu v EU
|
Směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se stanoví evropský kodex pro elektronické komunikace (2016/0288(COD))
Nařízení Evropského parlamentu a Rady o zřízení Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (BEREC) a Agentury na podporu BEREC (Úřad BEREC), o změně nařízení (EU) 2015/2120 a o zrušení nařízení (ES) č. 1211/2009 (2016/0286(COD))
Pozadí
Aby EU čelila novým výzvám a připravila se digitální budoucnost Evropy, navrhla Komise v září 2016 vytvoření evropského kodexu o elektronických komunikacích, který zahrnuje progresivní a zjednodušená pravidla, jež mají pro všechny společnosti zatraktivnit investice do nové infrastruktury špičkové kvality v EU (více v příspěvku „Komise požaduje přístup k internetu v celé EU“, Informační společnost v září 2016). Kodex pro elektronické komunikace je součástí strategie pro jednotný digitální trh coby jediná legislativní iniciativa věnující se nové infrastruktuře potřebné pro digitální ekonomiku.
Reforma je hlavním prvkem úsilí EU o zajištění velmi vysoké kvality pevného a mobilního připojení pro všechny, což je považováno za klíčový faktor pro hospodářství konkurenceschopné v celosvětovém měřítku a moderní inkluzivní společnost. Prozatímní dohody ohledně obou znění bylo dosaženo s EP v červnu 2018 (více v příspěvku „Rada schválila pravidla pro odvětví telekomunikací v éře 5G, Informační společnost v červnu 2018).
Komise předpokládá, že investice zmobilizované tímto novým rámcem by mohly do roku 2025 zvýšit HDP o dalších 910 mld. € a vytvořit 1,3 mil. nových pracovních míst. Kodex modernizuje stávající pravidla EU v oblasti telekomunikací, které byly naposledy aktualizovány v roce 2009. Spotřebitelé a podniky totiž rostoucí měrou spoléhají na data a přístup k internetu a nikoli na tradiční pevné sítě, jako jsou sítě telefonní.
Klíčové a sporné body
Členské státy rovněž budou muset zpřístupnit nová frekvenční pásma pro sítě 5G do roku 2020, které umožní rychlejší internetové připojení a lepší konektivitu. S cílem podpořit investice do sítí 5G zajistí členské státy provozovatelům regulační předvídatelnost na dobu nejméně 20 let, pokud jde o udělování licencí ke spektru pro bezdrátový širokopásmový přístup. Regulační orgán sdružení BEREC by měl hrát významnou roli v pomoci zemím EU se zaváděním sítí s velmi vysokou kapacitou a přispět k hladkému a soudržnému uplatňování regulačních opatření stanovených v kodexu.
Nová pravidla týkající se levnějších volání v rámci EU omezí maloobchodní ceny volání z mobilních telefonů nebo pevných linek z domovské země spotřebitele do jiné země EU na nejvýše 19 centů za minutu. Cena za textové zprávy v rámci EU bude omezena na nejvýše 6 centů za zprávu.
Předpokládaný další vývoj
Hlasováním Rady se uzavřel legislativní proces pro kodex i nařízení o sdružení BEREC, 17. 12. 2018 došlo k jejich vyhlášení v Úředním věstníku EU. V platnost pak oba akty vstoupily 3 dny po vyhlášení.
Odkazy
Spotřebitelé by měli získat snadnější přeshraniční přístup k online obsahu v rámci EU
|
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o zajištění přeshraniční přenositelnosti on-line služeb poskytujících obsah v rámci vnitřního trhu (KOM(2015)0627)
Pozadí
Návrh nařízení, které by mělo v rámci strategie pro jednotný digitální trh usnadnit udělování licencí na některá online vysílání vysílacích společností a přenosy vysílání televizních a rozhlasových pořadů, předložila Komise v září 2016 (více v příspěvku „Komise modernizuje evropské autorské právo“, Informační společnost v září 2016). Tento návrh je součástí širší iniciativy zaměřené na přizpůsobení pravidel EU v oblasti autorského práva dnešní digitální době.
Vysílací společnosti dnes své programy stále více nabízejí na internetu. Jejich online programy však často nejsou k dispozici v jiných členských státech, než odkud pocházejí, i když by tam o ně mohl být značný zájem. Z důvodu složitého vypořádávání práv (tzn. získání povolení od držitelů práv) je dnes obtížné tyto služby v zahraničí rozvíjet.
Televizní vysílání na internetu sleduje 41 % obyvatel EU. U mladé generace je tento podíl ještě vyšší – alespoň 1x týdně sleduje online vysílání 50 % z nich ve věku 15–24 let. A 19% podíl obyvatel EU mezi 15-45 lety využívá služby online vysílání ke sledování televizních seriálů a filmů.
Dohodnuté znění směrnice doplní stávající směrnici č. 83/93 o družicovém vysílání a kabelovém přenosu, která již usnadňuje přeshraniční satelitní vysílání a kabelový přenos televizních a rozhlasových pořadů z jiných členských států (více v příspěvku „Instituce se shodly na online přístupu k předplaceným filmům a televizi v zahraničí“, Informační společnost v únoru 2017 a v příspěvku „Rada se dohodla na otázce zjednodušení přeshraničního vysílání pořadů“, Informační společnost v prosinci 2017).
Klíčové a sporné body
Přijetím směrnice se změní pro distribuci televizních a rozhlasových programů následující:
Předpokládaný další vývoj
Dohodu bude muset ještě během příštích týdnů schválit EP a Rada EU. Již existující smlouvy mají zůstat nedotčeny po dobu 4 let od vstupu této směrnice v platnost. Komise má posoudit potřebu rozšířit toto pokrytí na další druhy televizních pořadů 6 let po vstupu této směrnice v platnost.
Odkazy
Rada schválila svůj postoj k nástroji Digitální Evropa
|
Rada se 4. 12. 2018 dohodla na postoji k návrhu, který má za úkol zintenzivnit rozsáhlé zavádění klíčových digitálních technologií a podnítit jejich využívání. Nový program financování nazvaný Digitální Evropa má být zahájen v roce 2021 a jeho cílem bude podporovat digitální transformaci evropské společnosti a hospodářství. Program by měl poskytovat finanční prostředky pro projekty v těchto oblastech: superpočítání, umělá inteligence, kybernetická bezpečnost, pokročilé digitální dovednosti a zajištění rozsáhlého využívání digitálních technologií v celém hospodářství i společnosti. Z financování projektů zaměřených na vybudování vysoce výkonné výpočetní techniky by měla mít prospěch celá řada oblastí jako například zdravotnictví, bezpečnost vozidel či energie z obnovitelných zdrojů. Orgány veřejné správy a i ty nejmenší podniky by měly mít lepší přístup k testovacím zařízením v oblasti umělé inteligence, což by pomohlo používání umělé inteligence rozšířit. Finanční prostředky by byly rovněž poskytovány na kybernetickou obranu a nejmodernější vybavení pro kybernetickou bezpečnost. Program rovněž podpoří odbornou přípravu v oblasti pokročilých digitální dovedností určenou pro současné a budoucí pracovní síly i pro malé a střední podniky a orgány veřejné správy. Finanční prostředky by přispěly k digitální transformaci veřejné správy a zlepšily interoperabilitu veřejných služeb v celé EU. Prostřednictvím programu se rovněž posílí síť center pro digitální inovace, díky nimž mají podniky, zejména malé a střední, a orgány veřejné správy přístup k technologickým odborným poznatkům. Program Digitální Evropa se bude doplňovat s řadou dalších programů, jako je například program Horizont Evropa či digitální aspekty Nástroje pro propojení Evropy. Než bude předpis moci vstoupit v platnost, musí se na jeho znění dohodnout Rada a EP. Dohoda nezahrnuje rozpočtové a horizontální otázky, které jsou předmětem jednání o příštím víceletém finančním rámci EU na období 2021–2027.
EU posiluje opatření proti dezinformacím
|
Komise 5. 12. 2018 vydala Akční plán proti dezinformacím, který se zaměřuje na 4 oblasti posílení spolupráce mezi členskými státy EU týkající se dezinformací: (1) Účinnější odhalování: Pracovní skupiny pro strategickou komunikaci a středisko EU pro hybridní hrozby v rámci Evropské služby pro vnější činnost (EEAS) a delegace EU v sousedních zemích mají být posíleny dalšími specializovanými pracovníky a nástroji pro analýzu údajů. Rozpočet EEAS na strategickou komunikaci zaměřenou na potírání dezinformací a zvyšování povědomí o jejich škodlivém vlivu se má víc než zdvojnásobit, a to z 1,9 mil. € v roce 2018 na 5 mil. € v roce 2019. Členské státy EU by měly tato opatření doplnit posílením vlastních prostředků na boj proti dezinformacím. (2) Koordinovaná reakce: Měl by být zřízen zvláštní systém včasného varování mezi orgány EU a členskými státy s cílem usnadnit sdílení údajů a hodnocení dezinformačních kampaní a vydávat varování týkající se dezinformací v reálném čase. (3) Online platformy a odvětví: Signatáři Kodexu zásad boje proti dezinformací online by měli plnit přijaté závazky a zaměřit se při tom na opatření, která jsou aktuální pro volby do EP v roce 2019. Mezi ně patří zejména zajištění transparentnosti politické reklamy, intenzivnější úsilí o uzavření aktivních falešných účtů nebo označení všech případů nehumánních interakcí. Komise by měla s pomocí evropské skupiny regulačních orgánů pro audiovizuální mediální služby zajistit průběžné sledování toho, jak jsou závazky plněny. (4) Zlepšování povědomí a zlepšování pozice občanů: Vedle kampaní zaměřených na informovanost mají orgány EU a členské státy podporovat mediální gramotnost prostřednictvím zvláštních programů. Podpora by měla plynout k vnitrostátním víceoborovým týmům nezávislých ověřovatelů faktů a výzkumným pracovníkům s cílem odhalit dezinformační kampaně a poukázat na ně na sociálních sítích. V roce 2016 byl přijat společný rámec pro boj proti hybridním hrozbám, po němž v roce 2018 následovalo společné sdělení o zvýšení odolnosti a posílení kapacit pro řešení hybridních hrozeb. Komise 5. 12. 2018 předložila také zprávu o pokroku, jehož bylo dosaženo v potírání dezinformací online od dubna 2018, kdy předložila související sdělení o dezinformacích (více v příspěvku „Komise navrhla kodex zásad boje proti šíření dezinformací online“, Informační společnost v dubnu 2018).
Přísnější pravidla k boji proti pachatelům kybernetické trestné činnosti schválila Rada a EP
|
EP a Rada 11. 12. 2018 dosáhly politické shody ohledně návrhu zpřísňujícího pravidla pro boj proti podvodům a padělání v oblasti bezhotovostních platebních prostředků. Podvody a padělání v oblasti bezhotovostních platebních prostředků jsou pro organizovaný zločin významným zdrojem příjmů, z nichž se často pokrývá další trestná činnost (terorismus, obchod s drogami či obchodování s lidmi). Nová pravidla rozšířují rámec trestných činů – budou zahrnuty bezhotovostní transakce, jež se provádějí jakýmkoli platebním nástrojem, ať již fyzicky prostřednictvím platební karty nebo virtuálně jakožto mobilní platba. Trestně stíhány mají být rovněž krádež a zneužití platebních údajů, jejich další prodej a šíření. Nová pravidla pro postihy stanoví min. trestní sazby ve výši 1-5 let. Zamezit se má se možnosti spekulativního výběru nejpříznivější jurisdikce, kdy si pachatelé vybírali jurisdikci s nejmírnějšími tresty, a usnadnit spolupráci mezi vnitrostátními orgány díky tomu, že bude jasně stanoveno, které činnosti se považují za trestné. Oběti podvodů v oblasti bezhotovostních plateb by měly mít lepší přístup k informacím, poradenství a podpoře, čímž se zmírní důsledky krádeže identity. Výměnu informací a přeshraniční spolupráci by zase měla zlepšit specializovaná vnitrostátní kontaktní místa a zapojení Europolu. Finanční instituce a další soukromé subjekty budou příslušné trestné činy hlásit donucovacím orgánům. Směrnici nyní bude muset formálně přijmout EP a Rada.