Zemědělství a rybolov v únoru 2023
10. března, 2023
Rada přijala 3 nařízení k dokončení evropské zdravotní unie
Rada přijala 3 nařízení k dokončení evropské zdravotní unie
Návrh nařízení Rady o rámci opatření pro zajištění dodávek lékařských protiopatření pro krizové situace v případě mimořádné situace v oblasti veřejného zdraví na úrovni Unie (KOM(2021)577)
Nařízení Evropského parlametnu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 851/2004 o zřízení Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (KOM(2022)726)
Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady o vážných přeshraničních zdravotních hrozbách a o zrušení rozhodnutí č. 1082/2013/EU (KOM(2020)727)
Pozadí
Lékařská protiopatření
V září 2021 zahájila Komise činnost Evropského úřadu pro připravenost a reakci na mimořádné situace v oblasti zdraví (HERA). Jeho účelem je zajišťovat vývoj, výrobu a distribuci léčiv, vakcín a dalších lékařských protiopatření (např. rukavic a roušek) (více v příspěvku „Komise zřizuje úřad pro připravenost a reakci na mimořádné situace v oblasti zdraví (HERA)”, Veřejné zdraví v září 2021). Kromě zahájení činnosti úřadu HERA Komise rovněž navrhla nařízení Rady, které tvoří právní základ pro krizové činnosti týkající se lékařských protiopatření v případě mimořádné zdravotní události.V prosinci 2021 dosáhli ministři politické dohody ohledně znění, které bylo následně upraveno tak, aby odkazovalo na nařízení o vážných přeshraničních zdravotních hrozbách.
ECDC a přeshraniční zdravotní hrozby
Součástí širšího balíku opatření týkajících se evropské zdravotní unie je taktéž aktualizovaný mandát ECDC a revidované právní předpisy týkající se přeshraničních zdravotních hrozeb. Komise jej předložila v listopadu 2020 (více v příspěvku „Komise podnikla první kroky pro vznik evropské zdravotní unie”, Veřejné zdraví v listopadu 2020). Nařízení o posílení EMA bylo přijato v lednu 2022 (více v příspěvku „Rada přijala revizi mandátu EMA “, Veřejné zdraví v lednu 2022).
Klíčové a sporné body
Lékařská protiopatření
V případě mimořádné situace v oblasti veřejného zdraví by měla být Komise pověřena vypracováním seznamu lékařských protiopatření a surovin pro krizové situace a sledováním jejich nabídky a poptávky. Komise má za podpory EMA vytvořit systém sledování příslušných informací ohledně nabídky a poptávky lékařských protiopatření a surovin pro krizové situace v rámci EU i mimo ni. To má EU pomoci lépe posoudit potřeby, pokud jde o výrobu a nákup těchto protiopatření a surovin. v případě mimořádné situace by měla činnost Rady, Komise, subjektů EU a členských států koordinovat Rada pro zdravotní krize, aby byly zajištěny dodávky lékařských protiopatření pro krizové situace a přístup k nim. Tuto radu by měla tvořit Komise a 1 zástupce z každého členského státu. Komise by měla mimo jiné muset radu před přijetím opatření pokud možno konzultovat. v případě mimořádné situace bude činnost Rady, Komise, subjektů EU a členských států koordinovat Rada pro zdravotní krize, aby byly zajištěny dodávky lékařských protiopatření pro krizové situace a přístup k nim. Tuto radu by měla tvořit Komise a 1 zástupce z každého členského státu. Komise bude mimo jiné muset radu před přijetím opatření pokud možno konzultovat.
ECDC a přeshraniční zdravotní hrozby
V novém nařízení o přeshraničních zdravotních hrozbách se stanovuje, že by měl být vytvořen plán EU pro zdravotní krize a pandemie, který zahrnuje ustanovení o výměně informací na úrovni EU a na vnitrostátní úrovni. Členské státy mají při vypracovávání svých vnitrostátních plánů spolupracovat mezi sebou a s Komisí na zajištění soudržnosti s plánem prevence, připravenosti a reakce na úrovni EU.
Výbor pro zdravotní bezpečnost má podporovat koordinovaná opatření Komise a členských států zaměřená na provádění nařízení o přeshraničních zdravotních hrozbách. Může přijímat stanoviska a vydávat pokyny k opatřením reakce v zájmu prevence a kontroly vážných přeshraničních zdravotních hrozeb.
Další opatření:
Aktualizovaný mandát střediska ECDC zahrnuje vytvoření pracovní skupiny EU pro oblast zdraví, která by měla pomáhat při reakci na propuknutí nákaz na místní úrovni, poskytování odborných znalostí členským státům EU a Komisi, např. při vypracovávání, přezkumu a aktualizaci plánů připravenosti. ECDC by mělo být rovněž pověřeno vývojem digitálních platforem pro epidemiologický dozor.
Předpokládaný další vývoj
Všechna 3 nařízení mají vstoupit v platnost 20. dnem po vyhlášení v Úředním věstníku EU.
Odkazy