Zemědělství a rybolov v únoru 2023
10. března, 2023
10.12.2020
Euroskop
Komise navrhla opatření na podporu sdílení dat, Komise přijala Akční plán pro duševní vlastnictví, Rada přijala závěry týkající se oživení průmyslu, Poslanci žádají změny v průmyslové strategii
|
Komise navrhla opatření na podporu sdílení dat
|
Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council on European data governance – Data Governance Act (COM(2020) 767)
Pozadí
Návrh je prvním výstupem v rámci evropské strategie pro data, jejímž cílem je uvolnění hospodářského a společenského potenciálu dat a technologií, jako je umělá inteligence, při současném dodržování pravidel a hodnot EU – např. v oblasti ochrany údajů, duševního vlastnictví a obchodního tajemství (více v příspěvku „Komise představuje strategie zaměřenou na data a umělou inteligenci”, Informační společnost v únoru 2020). Komise představuje strategii zaměřenou na data a umělou inteligenci. Strategie bude stavět na velikosti jednotného trhu jako prostoru, v němž mohou data proudit napříč EU a odvětvími podle jasných, praktických a spravedlivých pravidel pro přístup a opakované použití. Návrh podporuje širší mezinárodní sdílení dat za podmínek, které zajišťují soulad s evropským veřejným zájmem a oprávněnými zájmy poskytovatelů dat.
Očekává se, že v roce 2021 budou následovat konkrétnější návrhy týkající se datových prostorů, které budou doplněny aktem o datech na podporu sdílení dat mezi podniky navzájem a mezi podniky a vládami.
Klíčové a sporné body
Dle strategie pro data má nařízení vytvořit základ pro nový evropský způsob správy dat, který bude v souladu s hodnotami a zásadami EU, jako je ochrana osobních údajů, ochrana spotřebitele a pravidla hospodářské soutěže. Představuje alternativní model k postupům zpracování dat velkých technologických platforem, které mohou díky svým obchodním modelům zahrnujícím kontrolu velkého množství dat získat vysoký stupeň tržní síly. V zájmu zvýšení důvěry spočívá tento nový přístup v modelu založeném na neutralitě a transparentnosti zprostředkovatelů dat, kteří jsou organizátory sdílení nebo sdružování dat. Aby byla tato neutralita zajištěna, zprostředkovatel sdílení dat by neměl moci s daty obchodovat na vlastní účet (např. prodávat je jiné společnosti nebo využívat je pro vývoj vlastního produktu založeném na těchto datech) a bude muset splňovat požadavky.
Nařízení zahrnuje:
opatření ke zvýšení důvěry ve sdílení dat, jelikož právě nedostatek důvěry představuje v současné době hlavní překážku a vede k vysokým nákladům;
vytvoření nových pravidel EU týkajících se neutrality, která umožní novým zprostředkovatelům dat fungovat jako důvěryhodní organizátoři sdílení dat;
opatření, jež mají usnadnit opakované použití určitých dat v držení veřejného sektoru. Například opakované použití údajů o zdravotním stavu by mohlo uspíšit výzkum léčby vzácných nebo chronických onemocnění;
prostředky, které mají dát Evropanům kontrolu nad využitím dat, která vytvářejí. Pro podniky i jednotlivce má být totiž snazší a bezpečnější zpřístupnit za jasně daných podmínek svá data pro širší společné dobro.
Předpokládaný další vývoj
Očekává se, že v roce 2021 budou následovat konkrétnější návrhy týkající se datových prostorů, které budou doplněny aktem o datech na podporu sdílení dat mezi podniky navzájem a mezi podniky a vládami.
Odkazy
Komise přijala Akční plán pro duševní vlastnictví
|
Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions – Making the most of the EU’s innovative potential An intellectual property action plan to support the EU’s recovery and resilience (COM(2020)760)
Pozadí
V nové průmyslové strategii EU přijaté v březnu 2020 byla uznána potřeba politiky EU v oblasti duševního vlastnictví, která by pomohla zachovat a posílit technologickou suverenitu EU a prosadit rovné podmínky na celosvětové úrovni, a bylo v ní také oznámeno přijetí akčního plánu (více v příspěvku „Komise představila novou průmyslovou strategii pro „celosvětově konkurenceschopnou, ekologickou a digitální Evropu“, Vnitřní trh v březnu 2020). V listopadu 2020 Rada vyzvala Komisi, aby předložila návrhy budoucí politiky EU v oblasti duševního vlastnictví.
Koronavirová krize jasně ukázala určitou závislost na klíčových inovacích a technologiích. Akční plán tyto problémy řeší a zároveň má zajistit, aby bylo klíčové duševní vlastnictví možné zpřístupnit v dobách krize. Krize rovněž ukázala určitou závislost na klíčových inovacích a technologiích.
Nehmotná aktiva, jako jsou výzkum a vývoj, vynálezy, umělecké a kulturní výtvory, značky, software, vzory, patenty, know-how, podnikové procesy a data, jsou základními kameny znalostní ekonomiky. V posledních 2 desetiletích vzrostl objem ročních investic do „aktiv duševního vlastnictví“ v EU o 87 %, kdežto objem hmotných (nebytových) investic se zvýšil jen o 30 %. Investice do nehmotných aktiv byly rovněž výrazně méně ovlivněny předchozí hospodářskou krizí (která začala v roce 2008).
Odvětví, která intenzivně využívají duševní vlastnictví, hrají zásadní úlohu v ekonomice EU včetně podílu na zaměstnanosti. Tato odvětví v současnosti představují téměř 45 % evropského HDP a přímo přispívají ke vzniku téměř 30 % všech pracovních míst. Mnohé evropské ekosystémy nemohou bez účinné ochrany duševního vlastnictví a účinných nástrojů pro obchodování s nehmotnými aktivy prosperovat.
Odvětví intenzivně využívající duševní vlastnictví představují 45 % veškerého HDP a 93 % veškerého vývozu z EU a rovněž přidaná hodnota duševního vlastnictví ve většině evropských průmyslových ekosystémů roste. Žádosti o ochranu duševního vlastnictví jsou celosvětově na vzestupu, protože nehmotná aktiva hrají stále významnější úlohu v globální soutěži o vedoucí technologické postavení.
Klíčové a sporné body
Konkrétně akční plán stanovuje kroky, jejichž cílem je zlepšení ochrany duševního vlastnictví, podpora využívání duševního vlastnictví MSP, snadnější sdílení duševního vlastnictví v zájmu většího využívání technologií v průmyslu, boj proti padělání a lepší prosazování práv duševního vlastnictví a podpora rovných podmínek na celosvětové úrovni. Cílem akčního plánu je zajistit podporu oživení a odolnosti ekonomiky EU v klíčových hospodářských oblastech.
1. Zlepšení ochrany duševního vlastnictví
Akční plán navrhuje modernizovat řadu stávajících nástrojů ochrany duševního vlastnictví a přizpůsobit je digitálnímu věku, včetně vylepšení dodatkových ochranných osvědčení (SPC) pro patentované léčivé přípravky a přípravky na ochranu rostlin a modernizace ochrany vzorů EU. Usiluje o posílení ochrany zemědělských zeměpisných označení a současně zvažuje proveditelnost systému ochrany zeměpisných označení pro nezemědělské produkty na úrovni EU. Komise rovněž zahajuje odvětvový dialog s cílem řešit dopad nových technologií (jako je umělá inteligence a blockchain) na systém duševního vlastnictví. V akčním plánu je obsažena výzva, aby členské státy rychle zavedly jednotný patentový systém k vytvoření jednoho kontaktního místa pro patentovou ochranu a její vymáhání v celé EU. Tím se má zajistit přístup podniků k rychlým, účinným a cenově dostupným nástrojům ochrany a snížit přetrvávající roztříštěnost a složitost stávajícího systému.
2. Podpora využívání duševního vlastnictví MSP
Pouze 9 % MSP podá žádost o ochranu duševního vlastnictví. Aby mohly menší podniky ze svých nehmotných aktiv lépe těžit, navrhuje Komise opatření ke zlepšení informovanosti a poradenství. Komise rovněž chce poskytnout poradenství a pomoc v oblasti duševního vlastnictví všem účastníkům výzkumných a inovačních programů financovaných z prostředků EU.
3. Snadnější sdílení duševního vlastnictví
Akční plán má za cíl chránit nehmotná aktiva, ale snaží se také zlepšit přístup ke klíčovým nehmotným aktivům, na nichž závisí ekonomika a společnost. Komise uznává významnou úlohu, jakou systém duševního vlastnictví může hrát při řešení mimořádných zdravotních situací, jako je pokračující koronavirová pandemie, a navrhuje proto opatření, která usnadní sdílení klíčového duševního vlastnictví v dobách krize a zároveň zajistí návratnost investic. Komise má rovněž pracovat na zlepšení infrastruktury autorských práv a učiní kroky k lepší mobilizaci dat chráněných duševním vlastnictvím. Plánuje navrhnout způsoby zvýšení transparentnosti a předvídatelnosti při licencování patentů nezbytných k dodržení technických norem (SEP).
4. Boj proti padělání a lepší prosazování práv duševního vlastnictví
Dovoz padělaného a pirátského zboží činí 6,8 % HDP EU. Komise plánuje zlepšit účinné a vyvážené prosazování práv duševního vlastnictví. Měla by vytvořit soubor nástrojů EU proti padělání. Tím se má podpořit a usnadnit účinná spolupráce mezi držiteli práv duševního vlastnictví, zprostředkovateli (jako jsou internetová tržiště) a orgány prosazování práva a rozšířitosvědčené postupy a využívání vhodných nástrojů a nových technologií.
5. Podpora rovných podmínek na celosvětové úrovni
Odvětví intenzivně využívající práva duševního vlastnictví sice představují 93 % vývozu zboží z EU, ale podniky z EU se při své činnosti ve třetích zemích stále potýkají s velkými problémy. K řešení těchto problémů chce Komise posílit postavení EU jakožto tvůrce celosvětových standardů v oblasti duševního vlastnictví.
Předpokládaný další vývoj
Akční plán bude posouzen členskými státy v Radě a EP.
Odkazy
Hodnotící zpráva o legislativě týkající se dodatkových ochranných osvědčení
Hodnotící zpráva o Středisku pro sledování porušování práv duševního vlastnictví
Komise přijala Akční plán pro duševní vlastnictví na podporu odolnosti a oživení ekonomiky EU
Rada přijala závěry týkající se oživení průmyslu
|
Rada 16. 11. 2020 přijala závěry týkající se způsobů oživení po krizi COVID-19. Chce dosáhnout “dynamičtějšího, odolnějšího a konkurenceschopnějšího evropského průmyslu”. Rada ve svých závěrech zdůrazňuje, že evropská solidarita je nezbytná, aby EU zvládla rychlé, udržitelné a inkluzivní hospodářské oživení a zajistila dlouhodobě udržitelnou budoucnost pro odvětví EU, která jsou zasažena pandemií COVID-19. Rada znovu zopakovala, že ekologická a digitální transformace a hospodářské oživení EU by měly být založené na zásadách konkurenceschopnosti, integrace jednotného trhu, udržitelnosti, soudržnosti, inkluzivnosti, oběhovosti a ochrany životního prostředí, solidarity a dodržování sociálních norem. Rada se domnívá, že odpovědí na ekonomické dopady krize COVID-19 a rostoucí mezinárodní konkurenci musí být těsnější a intenzivnější evropská spolupráce a integrace, která povede k vytvoření udržitelného, atraktivního a konkurenceschopného podnikatelského prostředí. Takové prostředí by mělo zahrnovat: (1) plně fungující, prohloubený a posílený jednotný trh, mimo jiné i v odvětví služeb; (2) skutečně rovné podmínky pro evropské podniky, aby mohly soutěžit na vnitřním trhu a na mezinárodní úrovni v rámci globálních hodnotových řetězců; (3) celosvětově vedoucí, bezpečnou, odolnou a interoperabilní datovou infrastrukturu a komunikační sítě; (4) prohlubování dovedností a změn kvalifikace, odborné přípravy a zaměstnatelnosti pracovníků; (5) dobře fungující evropský systém normalizace; (6) vedoucí postavení EU v oblasti technologií; (7) inteligentní specializaci; (8) udržitelnost; (9) posílené evropské hodnotové řetězce a (10) zabezpečení dodávek surovin v Evropě. Rada Komisi vyzvala, aby do konce března 2021 definovala klíčové ukazatele výkonnosti ke sledování průmyslové strategie a konkurenceschopnosti. Rada Komisi také požádala, aby před zasedáním Evropské rady v březnu 2021 předložila aktualizaci své nové průmyslové strategie (více v příspěvku „Komise představila novou průmyslovou strategii pro „celosvětově konkurenceschopnou, ekologickou a digitální Evropu“, Vnitřní trh v březnu 2020).
Poslanci žádají změny v průmyslové strategii
|
EP 25. 11. 2020 přijal poměrem 486:109:102 zprávu, ve které poslanci vyzývají Komisi, aby předložila revidovanou průmyslovou strategii Důvodem je to, že původní strategie zveřejněná v březnu 2020 byla předložena v počátcích pandemie COVID-19 a před vytvořením plánu EU Next Generation (více v příspěvku „Komise představila novou průmyslovou strategii pro „celosvětově konkurenceschopnou, ekologickou a digitální Evropu”, Vnitřní trh v březnu 2020). Proto není možné, aby tato strategie reagovala na krizi. Nová strategie by měla mít 2 odlišné fáze, jedna se bude zaměřovat na obnovu a druhá na rekonstrukci a odolnost. První by se měla zaměřit na zachování hladkého fungování jednotného trhu, zejména rekapitalizaci podniků, a záchranu pracovních míst. Druhá fáze by se měla zaměřit na pomoc při rekonstrukci a transformaci evropského průmyslu sledováním cílů dvojí transformace a posilováním průmyslové suverenity EU a její strategické autonomie. To bude dle EP vyžadovat obrovské investice do výzkumu a inovací.