13.07.2005
Fondu, do kterého přispívají všichni vinaři, kteří ročně vyrábějí nejméně jeden tisíc litrů vína nebo mají osázen aspoň jeden hektar vinice, totiž stále chybí povolení, takzvaná notifikace Evropské unie.
Vinaři nemohou k miliónům z fondu
Vinaři stále nemohou využívat desítky miliónů korun, které má na kontech Vinařský fond především na propagaci tuzemským vín. Fondu, do kterého přispívají všichni vinaři, kteří ročně vyrábějí nejméně jeden tisíc litrů vína nebo mají osázen aspoň jeden hektar vinice, totiž stále chybí povolení, takzvaná notifikace Evropské unie.
Fond přitom už disponuje více než šedesáti milióny korun. Žádost o notifikaci už Evropská komise sice posuzuje, ale zatím nerozhodla. „Notifikaci fond získá s největší pravděpodobností až v říjnu, je to hodně velká komplikace pro tuzemské vinaře,“ uvedl včera po jednání fondu předseda Svazu vinařů a místopředseda rady fondu Jiří Sedlo. Jak ale uvedla ČTK, ministerstvo zemědělství považuje i tento odhad za velmi optimistický.
Ministerstvo trvá na svém
Vinaři přitom kritizují právě pomalý postup Ministerstva zemědělství. To se ale brání tím, že Evropská komise nemá pro udělení souhlasu žádný závazný termín.
Ministerstvo zemědělství už varovalo před tím, aby fond bez schválení Evropské komise začal peníze vyplácet. Podle ministerstva totiž existuje riziko, že pokud by komise notifikaci fondu nedala, musely by se už rozdělené peníze vracet. „Chceme alespoň dosáhnout podpory už připravených projektů například formou závazného příslibu získání dotace po udělení notifikace,“ uvedl Sedlo.
Vinaři, kteří z každého hektaru vinice starší tří let zaplatí 350 korun ročně a z každého litru vína vyrobeného na území Česka a prvně uvedeného do oběhu 50 haléřů, už totiž mají připravené projekty, na které chtějí podporu od vinařského fondu získat.
Ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec uvedl, že jde například o projekty na podporu prodeje moravských vín jak v tuzemsku například formou speciálního internetového portálu, tak i aktivity v zahraničí především na trzích v Polsku nebo Dánsku. „Navíc chceme podpořit účast tuzemských vinařů na velkých výstavách v Evropě,“ dodal Machovec.
Konkurenční nevýhoda
Tím, že vinaři nemohou čerpat peníze na propagaci, marketink nebo turistické projekty, se dostávají proti zahraniční konkurenci do nevýhody. Zahraniční producenti vína totiž podobné podpory při pronikání na tuzemské trhy mohou využívat. Například Francie na podporu spotřeby vína vydává asi dvě miliardy eur, výraznou dotaci mohou čerpat také rakouští vinaři. „Všechny vinařské země využívají pomoci svých marketinkových agentur nebo fondů a to, že nyní tuzemští vinaři podobnou podporu nemají, je určitě konkurenční nevýhoda. Navíc letos je tlak zahraničních dovozců vín ještě větší než minulý rok,“ uvedl Machovec.
Vinaři přitom nyní bojují jak se zahraniční konkurencí, tak s výrobci piva a tvrdého alkoholu o podíl na trhu. Češi a Moravané totiž loni znovu vypili víc vína než v předcházejícím roce. Spotřeba dosáhla asi sedmnácti litrů na osobu, prodalo se přibližně 175 miliónů litrů vína.