05.11.2013
Euroskop
Coreper přijal kompromis k budoucnosti kohezní politiky, ČR získá pomoc z Evropského fondu solidarity
ČR získá pomoc z Evropského fondu solidarity
Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Council Regulation (EC) No 2012/2002 establishing the European Union Solidarity Fund (COM(2013)522)
ČR by měla z Evropského fondu solidarity na likvidaci následků červnových povodní získat 15,9 mil. €.
Pozadí
Fond solidarity od svého zřízení v roce 2002 reagoval na 52 katastrof napříč Evropou, včetně zemětřesení, lesních požárů, sucha, bouřek a záplav. Pomoc dosahující více než 3,2 mld. € obdrželo 23 zemí. Pomoc z fondu je omezena na financování záchranných opatření prováděných veřejnými orgány (škoda, kterou utrpěly soukromé osoby, nebo ušlý zisk z něj být financovány nemohou). Komise návrhem vyslyšela požadavek EP z 3. 7. 2013 a navázala na sdělení o budoucnosti Fondu solidarity, který předložila v říjnu 2011.
V červenci 2013 následovalo přijetí legislativního návrhu na změnu nařízení o Fondu solidarity. Návrh se nyní projednává v EP a Radě (více v příspěvku „Komise představila očekávanou revizi Evropského fondu solidarity“, Regionální politika v červenci 2013).
Evropský fond solidarity disponuje ročně 1 mld. €. V období 2014–2020 se rozpočet sníží na polovinu.
Klíčové body
Z evropského Fondu solidarity by měla ČR na likvidaci následků červnových povodní získat 15,9 mil. €. O pomoc požádalo také Německo a Rakousko, které byly povodní postiženy také.
Rumunsko získá 2,4 mil. € na škody spojené s enormním suchem, Maďarsko se svojí žádostí neuspělo. Podpora z fondu je určena na mimořádné náklady vynaložené veřejnoprávními orgány v důsledku katastrof, zejména by měla pomáhat s obnovou základní infrastruktury a služeb. ČR o pomoc požádala v srpnu 2013 a škodu vyčíslila na 16,4 mld. korun. To bylo podle stávajících kritérií málo. ČR proto využila tzv. kritéria sousední země. O pomoc tímto způsobem může žádat i stát, který sousedí se zemí postiženou závažnou katastrofou, kde škody přesáhly limit pro hlavní kritérium. Výše škod v ČR v tomto případě není rozhodující. V případě regionálního kritéria a kritéria sousední země poskytuje Fond solidarity až 2,5 % uznatelných škod.
Předpokládaný další vývoj
Návrh Komise musí ještě schválit EP a Rada. Peníze by pak státy mohly získat do konce roku 2013.
Odkazy
Coreper přijal kompromis k budoucnosti kohezní politiky
Permanent Representatives Committee approves compromise on Cohesion package
Coreper na svém zasedání 29. 10. 2013 přijal kompromis týkající se budoucnosti kohezní politiky, na kterém pracovalo předsednictví s EP.
Pozadí
Intenzivní jednání o podobě kohezní politiky v letech 2014-2020 pokračovala po celý rok 2013 (více v příspěvku „Dohoda ohledně finančních nástrojů evropské kohezní politiky“, Regionální politika v červnu 2013, v příspěvku „EP souhlasí s většinou pravidel v návrzích k budoucí regionální politice“, Regionální politika v červenci 2013, a v příspěvku „Rada a EP stále neuzavřely jednání o budoucí kohezní politice“, Regionální politika v září 2013).
Klíčové body
Lotyšské předsednictví pověřené Coreperem projednalo s EP poslední 4 kritické body návrhu: makroekonomickou podmíněnost, výkonnostní rezervu, míru spolufinancování a předfinancování.
Kompromis ujasnil podmínky pro zamítnutí financí na základě nedodržení makroekonomických ukazatelů v dané zemi. Celková výše suspenzace fondů (v rámci korektivního mechanismu) pro jednotlivý členský stát bude omezena na 50 % z alokovaných fondů. EP bude navíc zapojen do implementace principu makroekonomické podmíněnosti v rámci procedury strukturovaného dialogu.
Výši diskutované výkonnostní rezervy skončila na hodnotě 6 % z alokovaných peněz jednotlivým státům. Rada požadovala 7 %, EP 5 %. Tato rezerva bude rozdělena v roce 2019 programům, které splní předem definované cíle vytyčené členskými státy a Komisí. Aby se snížil tlak na platební profil v rámci jednotlivých projektů a programů, změní se metodologie výpočtu předfinancování. Celková hodnota předfinancování bude ale po celé období stejná. Další kompromis byl dosažen v otázce spolufinancování. Pro dodatečné alokace financí bylo spolufinancování zvýšeno pro odlehlé regiony EU a Kypr.
Předpokládaný další vývoj
Trojstranná jednání by měla proběhnout naposledy 4. 11. 2013. Pokud EP kompromis přijme, začne poslední schvalovací fáze, jež povede k tomu, že balík bude platný od roku 2014.
Odkazy
- Permanent Representatives Committee approves compromise on Cohesion package
- Permanent Representatives Committee approves compromise on Cohesion package
- Návrh zprávy o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 1083/2006, pokud jde o některá ustanovení týkající se finančního řízení pro některé členské státy, jejichž finanční stabilita je postižena či ohrožena závažnými obtížemi, a pravidel pro zrušení závazku pro některé členské státy
- Evropská rada 7. a 8. února 2013. Závěry (víceletý finanční rámec)
- 2441st meeting of the Permanent Representatives Committee, 19.2.2013
- Press release. 3200th Council meeting, General Affairs, Brussels, 20 November 2012
- Press release 3200th Council meeting, General Affairs, Brussels, 20 November 2012
- Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the regions, Budget for Europe 2020, COM(2011)500
- Vláda: Čerpání evropských dotací se zjednoduší