Výrobce dopravní zabezpečovací techniky AŽD Praha dnes na trati Kopidlno – Dolní Bousov zahájil jako první v Evropě oficiálně provoz autonomního vlaku na takzvané širé trati. Protože legislativa neumožňuje provoz zcela bez obsluhy, je i v autonomním vlaku strojvedoucí, který ale na jízdu mezi stanicemi pouze dohlíží.
Náklady projektu byly asi 320 milionů korun. Z nich 120 milionů korun na vývoj a postavení autonomního vlaku poskytla Evropská unie v projektu Europe’s Rail. Zbylých 200 milionů investovala AŽD do opravy trati, zajištění přejezdů a dalších technologií na trati. „Intenzivní vývojové práce se odehrály v posledních třech letech,“ řekl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
V pravidelném provozu s cestujícími vyjede vlak poprvé o víkendu 5. a 6. dubna. Pak souprava řízená technikou pojede do začátku října o dalších čtyřech vybraných víkendech a dva týdny o letních prázdninách.
Autonomní vlak je podle AŽD technologickou revolucí na železnici. „Cestující znají vlaky bez strojvedoucích ze zahraničí, ale vždy jezdí v uzavřených koridorech mezi ploty, v tunelech a podobně. Ovšem provoz autonomního vlaku na trati, kde jsou železniční přejezdy a v kolejišti mohou nastat nečekané situace, je v Evropě průlomovou inovací,“ uvedl Chrdle.
Postavení autonomního vlaku podle ministra dopravy Martina Kupky řadí Českou republiku mezi lídry vývoje v železničním průmyslu v Evropě i ve světě.
Technologie autonomního vlaku by se podle něj měla v budoucnu uplatnit především na lokálních tratích, kde by provoz úsporou personálních nákladů značně zlevnila. Výstupy a zkušenosti z projektu, jehož technologie je přenositelná i na další tratě, jsou otevřené také pro další železniční společnosti v Evropě.
Projekt podle Chrdleho předehnal legislativu, protože zákony nepočítají s tím, že by vlak jel bez strojvedoucího. Uvítal by vznik skupiny na ministerstvu dopravy k úpravě legislativy. „Je před námi nový úkol. Pro přípravu patřičné legislativy můžeme vycházet ze zkušeností, které vlak přinese,“ řekl k tomu ministr Kupka.
Zdroj: ČTK
Foto: Profimedia