Hostem dalšího dílu podcastu Tvoříme Evropu je Jan Hájek, tiskový mluvčí Coreperu I na Stálém zastoupení ČR při EU.
Co se v rozhovoru dozvíte? Jak funguje Stálé zastoupení České republiky při EU a jaký je rozdíl mezi Coreperem I a Coreperem II. Jan Hájek zároveň prozradí, jakou pověst mají čeští diplomaté v Bruselu a co by si přál, aby o EU věděl každý Čech.
Poslechněte si nový díl podcastu Tvoříme Evropu! Nově přidáváme i časovky pro lepší orientaci.
0:25 Jaká je role Stálého zastoupení ČR při EU?
3:17 Jaký je rozdíl mezi Coreper I a II?
7:32 Pověst českých diplomatů a vyjednávačů v EU
8:21 Příklad, kdy česká vyjednávací pozice byla opravdu silná
10:07 Jan Hájek a jeho cesta na pozici tiskového mluvčího
12:47 Jak vypadá pracovní den tiskového mluvčího Coreperu?
15:55 Work-life balance
17:07 Strategie komunikace Stálého zastoupení na sociálních sítích
20:02 Jak se dostat na stáž na Stálé zastoupení?
22:06 Co by měl o EU vědět každý Čech?
23:40 Rada pro všechny, kteří by jednou také chtěli pracovat v české diplomacii
24:56 Kam by se na stáž přihlásil Jan Hájek?
Přečtěte si ukázku rozhovoru
Jakou pověst podle tebe mají čeští diplomaté a vyjednávači mezi ostatními členskými státy?
Já myslím, že velmi dobrou. Myslím, že k tomu přispělo i naše české předsednictví. Své kolegy obdivuji. Znát nějaké téma do takového technického detailu, jak to znají naši atašé, to je něco neuvěřitelného. Myslím, že i podle výsledků, které se nám daří dosahovat v rámci vyjednávání a prosazovat české pozice do finálních legislativních návrhů, můžu říct, že kolegové odvádí skvělou práci a daří se jim to.
Napadá tě za tvé působení nějaký příklad toho, kdy se česká pozice opravdu silně otiskla ve výsledné legislativě?
Můžu dát jako příklad automobilový průmysl. Evropské automobilky měly už za letošní rok platit pokuty za to, že nedodrží limity CO2. My jsme byli společně s Itálií a dalšími státy jedni z mála, kteří to vnímali jako zásadní problém. Díky práci našich diplomatů i kolegů z Ministerstva dopravy a také českých europoslanců, což bylo všechno koordinováno společně, jsme docílili toho, že automobilky za letošní rok s největší pravděpodobností ty pokuty nebudou muset platit. Je potřeba si uvědomit, že abychom v Evropské unii něco prosadili, musíme na to mít kamarády. Musíme mít dostatečný počet členských států, kteří se za ten náš názor společně postaví.