14.01.2014
Euroskop
Komise chce zakázat potraviny z klonovaných zvířat, Komise ustoupila od zpřísnění pravidel státní podpory v zemědělství
Komise chce zakázat potraviny z klonovaných zvířat
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o klonování zvířat z řad skotu, prasat, ovcí, koz a koňovitých chovaných a rozmnožovaných pro hospodářské účely (KOM(2013)892)
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o uvádění potravin ze zvířecích klonů na trh (KOM(2013)893)
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o nových potravinách (KOM(2013)894)
Komise 18. 12. 2013 představila návrhy předpisů upravujících nakládání s klonovanými zvířaty. Mělo by být zakázáno jak samotné klonování a dovoz klonovaných zvířat, tak prodej potravin z nich vyrobených.
Pozadí
Na trhu EU se potraviny z klonovaných zvířat nevyskytují. Jejich uvádění na trh podléhá autorizaci ze strany EU, která probíhá na základě posouzení zdravotních rizik Evropskou agenturou pro bezpečnost potravin. O ně však žádný subjekt doposud nepožádal.
Klonování se v EU v současnosti využívá především pro výzkumné účely mj. z důvodu ekonomické náročnosti využití této metody pro produkci potravin. Podle stanoviska Evropské agentury pro bezpečnost potravin ovšem neexistují důkazy, podle kterých by potraviny z klonovaných zvířat měly být méně bezpečné. Existují ovšem etické výhrady kvůli riziku ohrožení dobrých životních podmínek zvířat.
Komise předkládá balík návrhů na základě impulsu ze strany EP a Rady. Jedná se již o druhý pokus po selhání vyjednávacího procesu v roce 2011.
Klíčové a sporné body
Komise hodlá v navrhovaných předpisech zakázat klonovací techniku hospodářských zvířat včetně skotu, prasat, ovcí a koní. Pod zákaz dovozu a prodeje živočišných klonů mají spadat i embrya klonů. Zákaz prodeje potravin se vztahuje na masné produkty a mléko.
Klonování má být v EU nadále povoleno pouze pro vymezené účely, jako je výzkum, zachování vzácných plemen a ohrožených druhů nebo oprávněné využívání zvířat pro výrobu léčiv.
Návrh se ovšem nevěnuje sporné otázce, která zapříčinila ztroskotání dosavadních meziinstitucionálních jednání v roce 2011, a to jak nakládat s výrobky pocházejícími z potomků klonovaných zvířat první či druhé generace.
Komise zvažuje, že předloží samostatný návrh věnující se označování čerstvého hovězího masa poté, co bude provedena studie analyzující ekonomické a praktické dopady, s úmyslem zajistit informovanost spotřebitelů, ačkoliv u potravin nehrozí bezpečnostní riziko.
Návrh nařízení o nových potravinách (potravinách vyrobených inovativním způsobem, na základě nových technologií apod.) je předkládán separátně, aby jeho schválení nebránilo kontroverzní téma živočišních klonů. Jeho součástí je návrh na (podle Komise) jednodušší a rychlejší proceduru autorizace nových potravin na celounijní úrovni. Součástí povolovacího procesu budou nově i nanomateriály používané v potravinářství.
Předpokládaný další vývoj
Na rozdíl od projednávání v roce 2011 budou návrhy schvalovány spolurozhodovací procedurou (a tedy kvalifikovanou většinou v Radě), což může zvýšit šanci na uzavření dohody s EP, který v minulosti požadoval rovněž zákaz potravin z potomků živočišných klonů.
Odkazy
- Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o klonování zvířat z řad skotu, prasat, ovcí, koz a koňovitých chovaných a rozmnožovaných pro hospodářské účely (KOM(2013)892)
- Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o uvádění potravin ze zvířecích klonů na trh (KOM(2013)893)
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o nových potravinách (KOM(2013)894)
- Potraviny: Komise předkládá návrhy týkající se klonování zvířat a nových potravin
- FAQ: Commission tables proposals on animal cloning and novel food
Komise ustoupila od zpřísnění pravidel státní podpory v zemědělství
Nařízení Komise (EU) č. 1114/2013 ze dne 7. listopadu 2013, kterým se mění nařízení (ES) č. 1857/2006, pokud jde o dobu jeho použitelnosti (KOM(2006)1857)
Sdělení Komise týkající se změn a prodloužení doby použitelnosti pokynů Společenství ke státní podpoře v odvětvích zemědělství a lesnictví na období 2007–2013 (2013(C339)01)
Komise 18. 12. 2013 přijala nařízení upravující pravidlo de minimis v agrárním sektoru. Jeho podoba je významně benevolentnější oproti záměrům Komise poté, co členské státy vznesly řadu výhrad.
Pozadí
Oblast veřejné podpory v zemědělství je v současnosti upravována těmito nástroji Komise: (1) nařízením o blokových výjimkách (ABER), (2) obecnými zásadami Komise k veřejné podpoře, (3) nařízením o podpoře v rámci pravidla de minimis a (4) nařízením k oznamovacím formulářům.
Komise předložila návrh na úpravu pravidel nařízení ABER v zemědělském sektoru spolu s veřejnou konzultací v říjnu a listopadu 2013. Návrh nařízení na pomoc v režimu de minimis v agrárním sektoru je součástí revize nařízení č. 1998/2006, která byla avizována Komisí ve sdělení k modernizaci státní podpory.
Kvůli panujícím neshodám institucí EU o podobě pravidel veřejné podpory Komise v období 2014–2020 předložila v prosinci 2013 opatření na prodloužení stávající podoby regulace veřejné podpory o 6 měsíců. Komise se rozhodla 7. 11. 2013 prodloužit platnost ABER a 19. 11. 2013 prodloužila své obecné zásady prostřednictvím sdělení.
19 členských států (včetně např. Německa a Francie) se v deklaraci přijaté na konci října 2013 k navrhovaným změnám podpory de minimisshodlo, že by měla být zachována flexibilita členských států, jak to umožňují stávající pravidla (více v příspěvku „Členské státy odmítají zpřísnění pravidel státní podpory v zemědělství“, Zemědělství a rybolov v listopadu 2013).
Klíčové a sporné body
Členské státy kritizovaly především návrh Komise na vytvoření centrálního registru příjemců podpory v režimu de minimis a předkládání ročních zpráv Komisi. Podle nich by došlo k významnému navýšení administrativních nákladů ve srovnání s tím, na jak nízké úrovni je nastavena hranice podpory na jednoho zemědělce. Ta je v současné době určena ve výši 7 500 € poskytované podpory v období 3 let. V následujícím období Komise navrhovala zvýšit hranici na 10 000 €. Zvýšení by bylo ovšem podle většiny členských států nedostatečné vzhledem k inflaci a obtížím, kterým zemědělský sektor aktuálně čelí. Prosazovaly proto dvojnásobný nárůst hranice podpory de minimis v letech 2014–2020 – tj. 15 000 €.
Komise ustoupila požadavkům členských států a nakonec úplně upustila od plánu na vytvoření centrálního registru příjemců podpory. Stejně tak na žádost členských států byla zvýšena hranice povolené poskytované podpory na 1 zemědělce po dobu 3 let na dvojnásobek – tj. 15 000 €. Pro členský stát je stanoven limit veřejné podpory pro zemědělce na 1 % hodnoty zemědělské produkce daného státu (místo současných 0,75 %).
Komise posléze dodala, že nové nařízení dopřeje členským státům „větší manévrovací prostor pro poskytování podpor, aniž by docházelo k narušení hospodářské soutěže, a to zejm. v mimořádných situacích“.
Předpokládaný další vývoj
Nařízení vstoupilo v platnost 1. 1. 2014. Komise pokračuje v revizi dalších předpisů upravujících veřejnou podporu v zemědělství. Revidované obecné zásady a ABER plánuje přijmout 1. 7. 2014. Do té doby bude veřejná podpora členských států podléhat stávajícím pravidlům i za platnosti nového nařízení k rozvoji venkova.
Odkazy
- Nařízení Komise (EU) č. 1114/2013 ze dne 7. listopadu 2013, kterým se mění nařízení (ES) č. 1857/2006, pokud jde o dobu jeho použitelnosti (KOM(2006)1857)
- Sdělení Komise týkající se změn a prodloužení doby použitelnosti pokynů Společenství ke státní podpoře v odvětvích zemědělství a lesnictví na období 2007–2013 (2013(C 339)01)
- Komise přijímá nové nařízení o podporách malého rozsahu (de minimis) v odvětví zemědělské prvovýroby
- Commission Regulation (EC) No 1857/2006 of 15 December 2006 on the application of Articles 87 and 88 of the Treaty to State aid to small and medium-sized enterprises active in the production of agricultural products and amending Regulation
- Community guidelines for state aid in the agriculture and forestry sector 2007 to 2013
- Commission regulation (EC) No 1535/2007 of 20 December 2007on the application of Articles 87 and 88 of the EC Treaty to de minimis aid in the sector ofagricultural production
- Commission regulation (EC) No 794/2004 of 21 april 2004 implementing Council Regulation (EC) No 659/1999 laying down detailed rules for the application of Article 93 of the EC Treaty
- Commission regulation (EU) declaring certain categories of aid in the agriculture and forestry sector and in rural areas compatible with the internal market in application of Articles 107 and 108 of the Treaty on the Functioning of the European Union, and repealing Commission Regulation (EC) No 1857/2006
- Commission regulation (EU) on the application of Articles 107 and 108 of the Treaty on the Functioning of the European Union to de minimis aid
- Nařízení komise (ES) č. 1998/2006 ze dne 15. prosince 2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis
- Nařízení Komise (EU) č. 1114/2013 ze dne 7. listopadu 2013, kterým se mění nařízení (ES) č. 1857/2006, pokud jde o dobu jeho použitelnosti
- Sdělení Komise týkající se změn a prodloužení doby použitelnosti pokynů Společenství ke státní podpoře v odvětvích zemědělství a lesnictví na období 2007–2013 (2013/C 339/01)