Zemědělství a rybolov v únoru 2014

08.03.2014
Euroskop

AGRI odmítl jednotné nařízení o osivech a podpořil zvýšení ochrany před škůdci a nákazou zvířat

AGRI odmítl jednotné nařízení o osivech a podpořil zvýšení ochrany před škůdci a nákazou zvířat

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o produkci rozmnožovacího materiálu rostlin a jeho dodávání na trh (KOM(2013)262)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o zdraví zvířat (KOM(2013)260)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o ochranných opatřeních proti škodlivým organismům rostlin (KOM(2013)267)

Výbor AGRI odmítl 11. 2. 2013 návrh nařízení předložený Komisí, který upravuje pravidla pro uvádění osiv na trh v EU. AGRI kritizuje zejména nedostatek prostoru pro přizpůsobení se členských států a přesun pravomocí na Komisi. Výbor ENVI následně 20. 2. 2014 vyjmul osiva z účinnosti navrhovaného nařízení o úředních kontrolách v potravinovém řetězci. 6. 2. 2013 AGRI rovněž schválil zvýšení ochrany v otázce zachycení nákazy zvířat a posílení ochranných opatřeních proti škodlivým organismům rostlin.

Pozadí

Komise zveřejnila 6. 5. 2012 návrh na sjednocení dosavadní legislativní úpravy obchodování s osivem a reprodukčním materiálem v rámci balíku týkajícího se nových norem v oblasti zdraví a bezpečnosti v celém zemědělsko-potravinovém řetězci. Jeho součástí jsou i návrhy týkající se zdraví zvířat, škodlivých organismů rostlin či zintenzivnění úředních kontrol.

Cílem nařízení o osivech je podle Komise zajistit zjednodušení a větší flexibilitu do systému uvádění osiv a rozmnožovacího materiálu na trh, který doposud sestával z 12 směrnic (některé z nich vznikly již v 60. letech). Jeho součástí jsou i vyšší požadavky na testování reprodukčního materiálu. Vedle běžných odrůd má být zajištěna biologická rozmanitost rostlin i díky možnosti prodeje krajových a heterogenních (směsných) odrůd osiva se sníženými administrativními požadavky.

Návrh nařízení vyvolal kritiku široké odborné veřejnosti jak ze strany největších producentů osiv, kteří kontrolují přibližně 60 % trhu v EU a kritizují uvalení výjimky na povinnou registraci pro mikropodniky, tak ze strany malých podniků i drobných zemědělců a zahrádkářů, kteří se věnují pěstování tzv. farmářských osiv mimo trh pro vlastní potřebu a pro které by nová legislativa znamenala vyšší administrativní náklady ale i posílení dominantních hráčů na trhu.

Komise ovšem uvedla, že navrhované nařízení se nemá vztahovat na amatérské zahrádkáře, kteří praktikují pěstitelskou činnost na soukromých zahradách, a to ani na jejich vzájemné obchodování s osivem. Součástí návrhu Komise je výjimka z povinnosti registrace osiv a certifikace pro mikropodniky zaměstnávající méně než 10 zaměstnanců a obratem nižším než 2 mil. € v případě, že uvádějí na trh jakýkoliv materiál jako „materiál rostlin menšinového trhu“. V případě, že budou mikropodniky usilovat o registraci, nebudou nuceny platit registrační poplatky.

Pro staré tradiční odrůdy a heterogenní materiál jsou stanoveny nízké registrační poplatky, navíc se na ně nevztahují požadavky na testování a jiné povinnosti stanovené v předloze nařízení Komise.

30. 1. 2013 navrhl odmítnutí nařízení o osivech i výbor ENVI.

Klíčové a sporné body

Členové výboru nesouhlasí s přijetím přímo účinného nařízení, které neposkytuje členským státům žádný manévrovací prostor pro přizpůsobení se jejich potřebám. Navíc by Komise získala podle výboru rozsáhlé pravomoci v detailních otázkách nařízení přijímaných formou aktů v přenesené působnosti, zejména v oblasti rostlin menšinových trhů a heterogenního materiálu (materiálu nevyhovujícího definici odrůdy).

Komise se dočkala kritiky ze strany výboru i za opožděné předložení návrhu s velmi technickým a politicky citlivým charakterem, které neumožňuje dostatečný časový prostor pro jednání před vypršením mandátu EP.

V souvislosti s hlasováním výboru AGRI výbor ENVI 20. 2. 2014 v rámci hlasování o zprávě Maria Pirrila (S&D) k návrhu nařízení věnujícímu se úředním kontrolám v potravinovém řetězci odsouhlasil vyjmutí reprodukčního materiálu z účinnosti směrnice. To vyvolalo kritiku zástupců velkých producentů osiv.

Jedním z cílů legislativní předlohy zaměřené na zdraví zvířat a rostlinné produkty je podstatné zjednodušení právní úpravy do jediného nařízení pro danou oblast.

Členové výboru podpořili zpřísnění importu rostlinných produktů potenciálně ohrožujících veřejné zdraví do EU. Zabránit šíření nákaz u zvířat má zajistit vyšší důraz na prevenci v podobě zlepšení chovu zvířat nebo řádné využívání veterinárních léčiv. Členské státy se mají více zaměřit na odborné vzdělávání a poskytování informací např. o použití antimikrobiálních látek.

AGRI navíc podpořil, aby Komise byla oprávněna přijmout opatření v naléhavých případech propuknutí nákazy pod dohledem EP a Rady. Zabránit šíření nákaz by mělo napomoci i vytvoření registračních systémů pro toulavé psy do roku 2018.

Předpokládaný další vývoj

Výbor vyzval Komisi ke stažení dané podoby legislativního návrhu o osivech a přípravě nového pro nově zvolený EP. Na březnovém zasedání pléna EP by se mělo hlasovat o přijetí usnesení EP, které má sumarizovat výhrady EP k návrhům Komise. Další návrhy bude rovněž projednávat plénum EP v březnu případně dubnu 2014.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality