27.07.2005
Dne 31. července vstoupí v účinnost směrnice EU o tabákové reklamě. Ta zakazuje tabákovou reklamu v tisku, v rozhlase a na internetu.
Markos Kyprianou, evropský komisař pro zdraví a ochranu spotřebitele, dnes přivítal, že dne 31. července vstoupí v účinnost směrnice EU o tabákové reklamě. Směrnice, kterou v roce 2003 schválil Evropský parlament a Rada, zakazuje tabákovou reklamu v tisku, v rozhlase a na internetu. Rovněž zakazuje sponzorování mezinárodních kulturních a sportovních akcí tabákovými společnostmi.
Ačkoliv většina zemí EU buď již potřebné právní předpisy schválila, nebo se nachází v procesu jejich schvalování, není jasné, zda tak všechny učiní do 31. července. Nezávisle na tom přijala Evropská komise zprávu o provádění směrnice o tabákových výrobcích.
V komentáři k provádění směrnice o tabákové reklamě komisař Kyprianou uvedl: „Zákaz tabákové reklamy je jedním z nejúčinnějších způsobů, jak omezit kouření. Tato směrnice zachrání životy a díky ní se sníží počet Evropanů, kteří trpí nemocemi způsobenými kouřením.“
Podle studie Světové banky může zákaz reklamy snížit výskyt kouření až o 7 %. Každoročně v Evropské unii umírá na nemoci způsobené kouřením přibližně 650 000 lidí, takže i malé snížení výskytu kouření může zachránit tisíce životů.
Směrnice o tabákové reklamě z roku 2003 se vztahuje pouze na reklamu a sponzorování tabákovými společnostmi v mezinárodním měřítku. Do její působnosti proto nespadají reklamy v kinech a na billboardech nebo prodejní reklama (např. popelníky nebo slunečníky). To se týká i sponzorování akcí, které jsou čistě místního charakteru, kdy účastníci pocházejí pouze z jednoho členského státu. Tabáková reklama v televizi je v Evropské unii zakázána od počátku 90. let a upravuje ji směrnice o televizi bez hranic.
Směrnice z roku 2003 byla schválena s použitím pravomoci EU regulovat svůj vnitřní trh. Do 90. let představovaly rozdílné vnitrostátní předpisy o tabákové reklamě a sponzorování tabákovými společnostmi překážku ve volném pohybu výrobků a služeb mezi členskými státy. V roce 1998 se EU pokusila vyřešit tento problém schválením směrnice o zákazu všech druhů tabákové reklamy a sponzorování tabákovými společnostmi. Tuto směrnici zrušil v roce 2001 Evropský soudní dvůr, který rozhodl, že úplný zákaz přesahuje pravomoci EU.
Soudní dvůr však uvedl, že EU je oprávněna zavést omezenější zákaz tabákové reklamy a sponzorování. Směrnice z roku 2003 striktně dodržuje omezení stanovená Soudním dvorem v jeho rozsudku z roku 2001.