04.08.2005
Nové automobily na evropském trhu jsou nyní nejlevnější v Dánsku, které v této roli vystřídalo Estonsko, nejdražší naopak v Německu.
Nové automobily na evropském trhu jsou nyní nejlevnější v Dánsku, které v této roli vystřídalo Estonsko, nejdražší naopak v Německu. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnila Evropská komise. Na ceny aut je v žebříčku nahlíženo bez přihlédnutí k daním. České ceny žebříček nezahrnuje.
Od loňského květny se rozdíly mezi cenami v jednotlivých členských zemích snížily z 6,9 na 6,3 procenta. „Ceny automobilů v unii se sbližují, sice velmi pomalu, ale jistě. Zákazníci tak mohou sklízet ovoce společného trhu,“ uvedl mluvčí EK Gregor Kreuzhuber. U některých modelů aut však stále přetrvávají značné rozdíly.
Například německý zákazník zaplatí doma za Fiat Punto skoro o 30 procent více než ve Finsku. Nákupem v zemi tisíce jezer by tedy ušetřil okolo 2700 eur (81.000 korun), včetně daně z přidané hodnoty. Podle průzkumu EK z 1878 vozů všech členských zemí EU, v 579 případech překračuje cenový rozdíl u totožných modelů 20 procent.
Mezi květnem 2004 a 2005 ceny osobních vozů v EU stouply o 0,4 procenta (v eurozóně o 1,3 procenta), zatímco míra inflace ve stejném období činila 1,9 procenta. Nejvýrazněji ceny klesly v Polsku (o 7,6 procenta), v České republice (o šest procent) a v Británii (o 1,2 procenta). Naopak auta zdražila v Itálii (o 2,6 procenta), ve Francii (0,9) a v Německu (0,3 procenta).