16.09.2005
V současné době totiž zájem o leteckou dopravu prudce roste a podle některých studií se za 20 let nebude moci uskutečnit několik milionů letů, o které by byl zájem.
Evropská komise varovala, že přeplněná letiště v Evropské unii již brzy nebudou stačit uspokojovat poptávku lidí a firem. V současné době totiž zájem o leteckou dopravu prudce roste a podle některých studií se za 20 let nebude moci uskutečnit několik milionů letů, o které by byl zájem. Proto evropský komisař pro dopravu Jacques Barrot vyzval k plánování výstavby nových letišť a také lepšímu využívání jejich současné kapacity.
K zvyšování provozu na evropských letištích přispívá stále častější zpoždění některých letů a chronický nedostatek volných přistávacích drah a kapacit terminálů. Tyto negativní jevy mají i podstatný vliv na konkurenceschopnost letišť.
Nedávná studie ukázala, že pokud by zájem o leteckou dopravu rostl stejným tempem jako dosud, nastaly by vážné problémy již kolem roku 2025. Přes 60 letišť v EU by bylo přeplněných a dvacítka největších evropských letišť by byla zaplněná osm až deset hodin denně. Poptávka by byla odhadem dvaapůlkrát vyšší než dnes a přibližně 3,7 milionu letů by se vůbec nemohlo uskutečnit.
Komise již zkoumá možná řešení a letištím, aerolinkám a dalším zúčastněným stranám adresovala žádost o konzultace. Doporučuje zavádět nové technologie, efektivnější řízení letového provozu a lépe využívat volné kapacity.
Již loni vznikla iniciativa „Jednotné nebe“, tedy systém evropského vzdušného prostoru, který by měl koordinací zvýšit kapacitu nebe pro civilní lety.
Komise také počátkem září vyhlásila pravidla pro veřejnou podporu regionálních letišť, od kterých si rovněž slibuje odlehčení přetížených gigantických letišť. Využívat by je mohly především nízkonákladové společnosti.