24.10.2005
Evropská komise připravuje dalekosáhlou reformu politiky hospodářské soutěže. V novém režimu již pro EU nebude tak snadné trestat obří firmy za omezování konkurence.
Evropská komise připravuje dalekosáhlou reformu politiky hospodářské soutěže. V novém režimu již pro EU nebude tak snadné trestat obří firmy jako Coca-Cola a Microsoft za omezování konkurence a antimonopolní orgány budou muset daleko více přihlížet k dopadům na spotřebitele. Vyplývá to z dokumentů, které získal list Financial Times.
Podle listu má reforma zamezit příliš volnému výkladu antimonopolní legislativy. Ta byla ostatně také základem pro nejvyšší pokutu v historii EU, Microsoft musel zaplatit 497 miliónů eur. „Nikdo si nesmí myslet, že komise bude mírnější v uplatňování antimonopolních pravidel při zneužívání dominantního postavení na trhu,“ ohradil se proti zprávě britského deníku Johnatan Todd, jeden z mluvčích komise. Dodal, že postup vůči Microsoftu rozhodně nelze zpochybňovat.
Nejvyšší antimonopolní orgán EU, který nyní vede komisařka Neelie Kroesová, bude muset být podle připravovaných směrnic mnohem pečlivější při hodnocení reálných ekonomických dopadů firemního chování, než dojde k závěru, že nějaký podnik překročil antimonopolní zákony. Stanovením jasnějších směrnic chce Kroesová ukončit dlouhé období právní nejistoty v EU, které trápí podnikatele po celém světě, uvedl list.
Posun v antimonopolní politice je v souladu s vývojem ekonomické teorie a s tím, jak se antimonopolní zákony uplatňují již déle v USA. Zde již u soudů nestačí vládním orgánům poukazovat na to, že firma získala dominantní pozici, čímž ztrpčuje život konkurenci, nýbrž musí být dokumentovány škody, které tím vznikly spotřebitelům.