22.11.2005
Z letošního předvánočního prodeje mají v Evropě největší obavy obchodníci v Německu a Británii, ve Francii a Itálii se poklesu zájmu kupujících zatím neobávají.
Z letošního předvánočního prodeje mají v Evropě největší obavy obchodníci v Německu a Británii, ve Francii a Itálii se poklesu zájmu kupujících zatím neobávají.
Sdružení německého obchodu (HDE) bije na poplach a předvídá, že celá třetina spotřebitelů v Německu vydá letos za dárky méně než loni. A přitom se tržby maloobchodu snižují už čtvrtý rok za sebou. Hlouběji do kapsy než loni sáhne jen šest procent tamních obyvatel. Nejvíce utrpí obchody s textilem, oděvy, obuví a koženým zbožím.
Hermann Franzen, šéf HDE, vysvětluje, že padající odbyt odráží pokles životní úrovně v Německu, které je podle něho v hospodářském růstu na posledním místě v Evropě. V Británii sice ekonomické ukazatele nejsou tak chmurné jako v Německu, ale zejména rostoucí úrokové sazby zdražují životní náklady. Proto budou letos neslabší předvánoční prodeje za posledních dvacet let, tvrdí list The Scotsman s odvoláním na analytiky. O to úporněji tam probíhá cenová válka mezi soupeřícími řetězci. Například síť Woolworth již v listopadu srazila ceny o „bezprecedentních deset procent,“ uvedl deník.
List Daily Express napsal, že britští spotřebitelé hrají s obchodníky hru kočky s myší – odkládají předvánoční nákupy na poslední chvíli, neboť čekají, že těsně před vánočními svátky půjdou ceny ještě výrazněji dolů. „Obchodníci spadli do pasti, kterou si sami nastražili, když v posledních pěti šesti letech zlevňovali a nyní již z toho nemohou vycouvat,“ tvrdí v deníku analytik Richard Hyman.
Do britského předvánočního prodejního ruchu zasáhly i hrozivé zprávy o ptačí chřipce. Potravinářské obchody se strachují, že lidé si na slavnostní oběd letos neupečou tradiční krůtu. Rada britského drůbežářského průmyslu ovšem tvrdí, že krůtí maso je naprosto zdravé a nenakažené. Ale obchodní sítě pro jistotu objednávají na Vánoce zvýšené množství hovězího a skopového. Jenže podle časopisu Just-food se zároveň bojí, že jim zůstane na skladě a utrpí ztráty.
Letošní reklamní kampaň začala v Británii dříve než obvykle. Obchodní řetězec Asda, patřící do amerického kolosu Wal-Mart, zahájil televizní relace o slevách už koncem října. Podle serveru BBC zatím souboj soupeřů o spotřebitele vyhrává síť Tesco.