23.11.2005
Švédsko přesvědčuje Evropskou unii, aby zavedla monopol na prodej alkoholu. Přísná švédská pravidla jsou přitom dlouhodobě v rozporu s unijními pravidly o volném obchodu.
Švédsko přesvědčuje Evropskou unii, aby zavedla monopol na prodej alkoholu. Argumentuje, že jeho tvrdé restrikce omezující prodej alkoholu přinášejí užitek. Přísná švédská pravidla jsou přitom dlouhodobě v rozporu s unijními pravidly o volném obchodu.
Stockholm nyní přešel do ofenzívy. Spustil reklamní kampaň, zacílenou na předsedu Evropské komise José Manuela Barrosa.
Celostránkové inzeráty na stránkách listu Financial Times, v několika desítkách švédských a finských deníků a také na internetových stránkách vysvětlují, jakým přínosem jsou přísná omezení pro zdraví Švédů.
„Nechceme ostatní evropské země poučovat, jak bojovat s alkoholismem, chceme ale, aby ostatní země unie respektovaly naše pravidla,“ řekl agentuře Reuters Björn Rydberg, mluvčí neziskové obchodní sítě Systembolaget, která je v zemi jediným oficiálním prodejcem alkoholu. Právě nyní slaví 50 let od svého založení.
Průzkumy naznačují, že většina Švédů existenci monopolu schvaluje, ačkoli prestiž Systembolagetu nedávno poškodil úplatkářský skandál.
Jedině v těchto obchodech je možné koupit nápoje s více než čtyřmi procenty alkoholu. Jejich prodej je tam dále omezen kratší otevírací dobou. Od roku 2001 už jsou ale obchody otevřeny i v sobotu. Nabízejí ceny, které jsou mnohem vyšší než v ostatních evropských zemích. Pití je tedy v této severské zemi poměrně nákladná záležitost, prodej alkoholu totiž zatěžují vysoké daně.
A výsledek? Švédové pijí relativně málo. Země má nejnižší úmrtnost spojenou s alkoholem v Evropě. Nyní mají pocit, že by měli užitečnou zkušenost předat jiným.
„Drahý pane Barroso, to jsou důvody, proč se vážně zabývat omezením pití,“ oslovuje inzerát předsedu EK. Následuje citace statistik Světové zdravotnické organizace (WHO), podle kterých stojí alkoholismus v Evropě ročně 200 miliard eur. Švédové zmiňují i jiná čísla. Například: Evropané pijí dvakrát tolik alkoholu, co lidé na jiných kontinentech. A požívání alkoholu se v Evropě každým rokem podílí na 600 tisících úmrtí.
„Alkohol není zboží jako každé jiné,“ citoval Björna Rydberga bruselský server EUobserver. „Chceme o tom vyvolat diskusi na unijní úrovni.“
Autoři kampaně uvádějí, že uvolnění omezení uvnitř ostatních zemí unie přeneslo problém do Švédska, kde se v poslední době rovněž mírně zvýšila konzumace alkoholu.
„Mladí Švédové pijí stále více, kupují přitom levnější alkohol pašovaný z jiných evropských zemí,“ varoval jeden z návštěvníků na švédském serveru Local.
Odpůrci švédského modelu tyto argumenty odmítají. Kampaň pokládají za preventivní úder, kterým chce skandinávská země předejít kritice Bruselu, který se bude muset švédskými pravidly v dohledné době zabývat. Švédsko se již dvakrát u evropského soudu ubránilo žalobám kvůli svému monopolu. V roce 1997 přestálo žalobu u Evropského soudního dvora (ESD) kvůli podezření, že odporuje volnému pohybu zboží v rámci unie.
„Chceme, abychom si mohli zachovat náš model prodeje alkoholu, který zohledňuje sociální odpovědnost,“ uvedla Anitra Steenová, šéfka Systembolagetu. Je přesvědčena, že na obchodní monopol má nárok každá členská země EU. „Letošní rozhodnutí ve prospěch švédského farmaceutického průmyslu to naprosto potvrzuje,“ připomněla v dopise Barrosovi rozhodnutí ESD z letošního léta.
Švédsko čekají i další těžkosti: Mladí si oblíbili rovněž nákup pití přes internet. Ve Švédsku je prodej prostřednictvím webových stránek zakázán – a právě tento zákaz bude další kauzou, kterou bude unijní soud v blízké době projednávat.
Evropská komise současně pracuje na vlastních doporučeních, která by měla omezit nadměrné pití. Zvažuje limit alkoholu u řidičů závazný pro celou EU či přísnější postihy za trestné činy spojené s alkoholem.