30.11.2005
Němci odmítají utrácet. Nedívají se do budoucnosti s optimismem – a to je hlavní problém. Jsou tu pochopitelně další těžkosti, které stojí před novou vládou kancléřky Angely Merkelové: vysoká nezaměstnanost, nepružný trh práce.
Vánoční trhy na berlínském Alexanderplatzu, pár kroků od betonové televizní věže, poutají spíše vlažný zájem. Roderich Kurtz, mladý prodavač, si krátí čas skládáním dětského hlavolamu. „Nevypadá to dobře,“ říká, „mnoho lidí sem zatím nepřišlo.“
Nebude sám, kdo nezájem pocítí. Vánoční trhy jsou lákadlem, které by mělo přitáhnout zákazníky k desítkám obchodů v centru metropole. Nefunguje to. Odhady hovoří o tom, že Němci se letos chystají utratit na vánočních trzích přibližně okolo 30 eur. To jsou například troje oříšky ve velkém balení, knížka a k tomu jedna sklenka svařeného vína. Žádná sláva, říkají obchodníci.
Předvánoční trhy v Berlíně tak nabízejí stručnou lekci o největší bolesti německé ekonomiky.
Budeme stále šetřit
Nadějné náznaky
Obavy z reforem
Máme, co jsme chtěli