14.12.2005
Plán, který dostala na stůl Evropská komise, povolí i dosud zakázaný „product placement“, tedy placené umisťování výrobků do televizních pořadů a filmů.
Při poslední řadě soutěže American Idol, u nás známé jako Česko hledá SuperStar, zpívali hned čtyři soutěžící písničky o kuřecích bagetách. Před porotci, kteří je se zájmem pozorovali, stály typické červenobílé sklenice – televizní soutěž sponzorovala i Coca-Cola a řetězec rychlého občerstvení Subway.
Na podobný obrázek si zřejmě brzo budou muset zvykat i čeští diváci. Evropská unie totiž připravuje revoluci v televizní reklamě.
Plán, který včera dostala na stůl Evropská komise, povolí i dosud zakázaný „product placement“, tedy placené umisťování výrobků do televizních pořadů a filmů. Na „neohlášenou“ reklamu, která by se nesměla objevit jen ve zprávách, dokumentech a pořadech pro děti, ale budou televize muset diváky upozornit.
„Skrytá reklama je realitou ve filmech. Aby se zvýšila konkurenceschopnost evropského mediálního průmyslu, musíme přijmout nová pravidla,“ vysvětlila eurokomisařka pro média Viviane Redingová, která novelu směrnice zvané Televize bez hranic předložila. Opatření podle ní přinesou producentům víc peněz a posílí tak evropskou tvorbu.
S novelou musí souhlasit i Evropský parlament a členské země unie. Pokud se tak stane, televize budou moci využít i nových pravidel pro klasické reklamní spoty. Zvýší se frekvence reklamních přestávek ve vysílání, i když jedna odvysílaná hodina dál nebude moci obsahovat víc než 12 minut reklamy.
Na uvolnění regulace se těší hlavně televize a produkční společnosti. Nový zdroj financování totiž zlevní výrobu televizních seriálů a zábavných pořadů. „Dá se čekat, že po přijetí novely se na nové médium zaměří v masovém měřítku i mediální agentury, takže by se mohl výrazně oživit trh s televizními programy,“ uvedl Jan Novotný ze společnosti ProTV, která pro Primu vyrábí seriál Rodinná pouta.
Skrytá reklama je oficiálně zakázaná, ale evropské směrnice ji zatím popisují jen neurčitě. V nových českých filmech se objevuje pravidelně, a rada pro vysílání zahájila několik řízení pro podezření ze skryté reklamy v soukromých televizích. Důkazy se ale shánějí obtížně.
Unie se poprvé pokouší regulovat i obsah „nových médií“, tedy například televizní vysílání na webu nebo v mobilech. Firmy, které takové vysílání poskytují, si stěžují, že návrh unie je zmatený a že zbrzdí vývoj nových technologií. Komisařka Redingová naopak tvrdí, že nová média budou díky ní vzkvétat.