Evropská komise hrozí tresty

15.12.2005
Evropská komise plánuje postih Švédska a Polska za to, že dosud nezavedly úplná pravidla fungování telekomunikačního trhu. Komise na nedostatky upozornila i další země včetně Česka.

Evropská komise plánuje postih Švédska a Polska za to, že dosud nezavedly úplná pravidla fungování telekomunikačního trhu. Komise na nedostatky upozornila i další země včetně Česka. Tomu vyčítá, že nezajistilo komplexní služby v rámci telefonních seznamů, že stále neumožňuje přenositelnost čísel a že lidé nejsou dostatečně chráněni proti nevyžádané reklamě. České Ministerstvo informatiky zatím o kritice neví.

Ohledně telefonních seznamů a přenositelnosti čísel se Česko dočkalo takzvaného odůvodněného stanoviska, které je druhým stupněm procedury pro porušení práva před žalobou k Evropskému soudnímu dvoru. Nedostatečná ochrana před nevyžádanou reklamou je předmětem varovného dopisu, což je první stupeň.

EK sdělila, že přenositelnost čísel mezi operátory pevných i mobilních služeb považuje za klíčové právo pro spotřebitele a nástroj účinné konkurence. V Česku není k dispozici pro uživatele mobilních služeb a nečeká se, že by bylo zavedeno dřív než v lednu příštího roku. Srozumitelné a úplné telefonní seznamy jsou nezbytnou potřebou každodenního života, uvedla EK. Nejsou ale zatím k dispozici v deseti zemích. V Česku neexistuje žádný seznam zahrnující účastníky pevných a mobilních sítí.

Směrnice o ochraně soukromí přikazuje členským zemím zakázat nevyžádanou reklamu (spam); výjimkou jsou případy, kdy jsou čísla sdělena zákazníky v obchodním styku. Český zákon podle EK tuto výjimku špatně interpretuje, protože umožňuje využívat osobní údaje i z veřejných seznamů. Vyžaduje také, aby odmítnutí nevyžádané reklamy bylo učiněno písemně, což je v rozporu s předpisem EU .

České ministerstvo informatiky podle mluvčí Kláry Volné neví, čeho přesně se kritika komise týká a stanovisko zatím neobdrželo. „Ve věci telefonních seznamů s komisí komunikujeme už delší dobu, komise zřejmě reaguje na naši poslední odpověď. A co se týče nevyžádané reklamy, byli jsme zatím jen neoficiálně upozorněni, že se komise hodlá tématem zabývat,“ uvedla.

Sdílet tento příspěvek