12.01.2006
Česko se tak počtem 60 aut na tisíc obyvatel stalo čtvrtým největším producentem v Evropě a předstihlo například Francii.
Poprvé v historii země výroba aut překročila půlmiliónovou hranici. Loni se v pěti tuzemských automobilkách – Škoda Auto, TPCA, Tatra, Karosa a Avia – vyrobilo 604 tisíc vozidel. O rok dřív to bylo 450 tisíc aut.
O skokový růst se zasloužila hlavně nová továrna TPCA v Kolíně. Z jejích bran loni vyjelo 106 tisíc aut. O padesát tisíc kusů, na 494 tisíc vozů, zvýšila výrobu i Škoda Auto. Česko se tak počtem 60 aut na tisíc obyvatel stalo čtvrtým největším producentem v Evropě a předstihlo například Francii.
Letos se výroba ještě zvýší, podle odhadů až na 820 tisíc kusů. A další růst je na obzoru, pokud Hyundai postaví svou továrnu na Moravě. (Včera o ní jednala v Koreji česká delegace, výsledky zatím nejsou známy.) V roce 2010 by se tak v zemi vyrábělo 120 aut na tisíc obyvatel, po Slovensku nejvíc na světě.
Rozmach automobilového průmyslu vytváří pracovní místa, zahraniční obchod loni díky autům skončil s přebytkem. Úspěšný export aut ale posiluje korunu, a může tak škodit vývozcům z jiných odvětví.
Češi kupovali fabie a renaulty
Škoda Fabia, Škoda Octavia, Renault Thalia – o tyto vozy měli čeští kupci loni největší zájem.
Samotné fabie se přitom prodala celá pětina z více než 166 tisíc nových osobních a užitkových automobilů, které se loni v zemi prodaly. Řidiči si pořídili o téměř dvanáct tisíc nových aut víc než předloni. Česko se tak stalo jednou z mála evropských zemí, kde odbyt automobilů vzrostl.
Zájem zákazníků vyvolaly až statisícové slevy a bonusy, jako třeba benzín zdarma.
Zatímco v předchozích letech nabízeli prodejci slevy jen počátkem roku a na podzim při výprodejích starých modelových řad, loni nabízeli „akční“ nabídky prakticky celý rok. Se slevou se nová auta prodávají i firmám, které hromadně doplňují své autoparky. A slevy byly hlavním argumentem prodejců nových aut proti autobazarům.
„Nové vozy si pořizovaly více firmy, soukromníci kupovali hlavně ojetiny,“ uvedl předseda Svazu dovozů automobilů Richard Kopečný. I dovoz použitých aut loni meziročně vzrostl o 16 procent na rekordních 141 tisíc vozů.
Letos podpoří prodej aut několik desítek modernizovaných modelů i zcela nových vozů, jako je například Škoda Roomster.
Objeví se také první čínské automobily, které hodlá dovážet společnost Auto Diskont. „Zatím máme 150 předběžných objednávek, připravujeme homologaci. Auta budou hlavně v kategorii do tří set tisíc korun,“ uvedl majitel firmy Martin Emes.
Podle šéfů největších dovozců se má letos prodej nových aut zvýšit nejméně o pět procent.