Evropští řidiči budou muset více odpočívat

02.02.2006
Řidiči kamionů a autobusů v Evropské unii si napříště budou muset od volantu více povinně odpočinout, aby ubylo vážných dopravních nehod na evropských silnicích.

Vyplývá to z nových předpisů o pracovní době řidičů z povolání, která definitivně schválil Evropský parlament. Podle nových pravidel budou muset řidiči věnovat denně souvislému odpočinku nejméně 12 hodin, rozdělených do tří- a devítihodinového bloku. Za volantem by řidič neměl strávit více než devět hodin denně; hodinu navíc bude možné přidat nejvýše dvakrát do týdne.


Zatímco dosud mohou šoféři kamionů a autobusů řídit až 74 hodin týdně, od nynějška půjde jen o 56 hodin, respektive 90 hodin během dvou následujících týdnů. Každé dva týdny řidiči také budou muset strávit alespoň 45 hodin v kuse povinným odpočinkem.


Podle tuzemského sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martina Felixe nové opatření omezí pružnost využití vozového parku a pravděpodobně se zvýší potřeba řidičů, takže bude větší nedostatek těch kvalitních. „Problémy budou mít ale hlavně cestovní kanceláře, protože povinný týdenní odpočinek i pro řidiče autobusů pravděpodobně omezí a zdraží nabídku oblíbených desetidenních výletů,“ dodal.


Nové předpisy se mají po vstupu v platnost vztahovat i na řidiče třetích zemí jezdících po silnicích v EU. Nad dodržováním pravidel má bdít rostoucí počet kontrol i digitální tachografy, které budou v nových vozidlech v EU povinné od 1. května. Ty nebude možné tak snadno ošálit jako dosavadní analogová zařízení.


Parlamentní zpravodaj, německý komunista Helmuth Markov, litoval, že nové předpisy se nebudou vztahovat na řidiče dodávek do 3,5 tuny, jejichž nehod přibývá; doufá, že se tento stav brzy změní. V rozpravě zněly jak výhrady, že nové předpisy nejdou ještě dále ve snaze snížit počet mrtvých na evropských silnicích, tak obavy z dopadů na konkurenceschopnost evropských přepravců či zvýšení výdajů na veřejnou dopravu.


Členské státy budou muset od roku 2008 zkontrolovat každoročně alespoň dvě procenta pracovních dnů řidičů, od roku 2010 tři procenta. Přestupky, spáchané v jedné členské zemi, budou postižitelné i v jiném státu. Avšak sankce se nepodařilo sladit; spadají totiž do výlučné kompetence členských zemí. Za porušování předpisů nemají napříště odpovídat jen řidiči, kteří často čelí tlaku zaměstnavatelů, ale i přepravci.


„Je to reálný pokrok,“ uvedl komisař pro dopravu Jacques Barrot. Připomněl, že kamiony se sice podílejí jen na šesti procentech nehod v EU, ale na plných 16 procentech havárií s oběťmi na životech.


Barrot připomněl, že EK v prosinci varovala deset z 25 zemí EU, že dosud nepřevedly do svého práva ani současnou směrnici o pracovní době v silniční dopravě. Opomenutí zatím napravilo jen Irsko, ostatním, včetně České republiky, pohrozil žalobou u Evropského soudního dvora. V ČR má být tato směrnice převzata do českého práva v rámci nového zákoníku práce, o který se ještě vedou spory.


Z výsledků policejních kontrol v ČR předloni vyplynulo, že bezpečnostní přestávky nedodržoval každý osmý z kontrolovaných řidičů.

Sdílet tento příspěvek