Ministři EU definitivně schválili směrnici o mýtném

28.03.2006
Ministři dopravy EU definitivně schválili novou směrnici o výběru mýtného, které bude možné vybírat nejen při použití dálnic jako dosud, ale i silniční sítě sloužící tranzitní dopravě.

Ministři dopravy Evropské unie včera definitivně schválili novou směrnici o výběru mýtného, které bude možné vybírat nejen při použití dálnic jako dosud, ale i silniční sítě sloužící tranzitní dopravě.

Sazby podle emisí

V citlivých oblastech, například v Alpách, bude možné sazbu zvýšit až o čtvrtinu, ale dodatečný výnos se bude muset investovat do výstavby železnic. Jedním ze zamýšlených cílů je totiž povzbudit přesun nákladů na koleje, omezit silniční zácpy a více šetřit životní prostředí.

Směrnice je kompromisem dosaženým po mnohaletých sporech mezi státy na okraji EU, usilujícími o co nejnižší poplatky pro přepravce, a zeměmi ve středu unie, trpícími nárůstem tranzitní dopravy. Pravidla začnou platit po zveřejnění v úředním věstníku. „Náš zákon (o elektronickém mýtném) je už kompatibilní s touto směrnicí,“ řekl ministr Šimonovský s tím, že se směrnice uplatnila již při zadání podmínek v tendru na dodavatele systému, možná je satelitní i mikrovlnná technologie.

V Česku od 1. ledna 2007

Ale rozšíření mýtného i na krajské silnice či na nákladní vozy už od 3,5 tuny, což by ministr příští vládě doporučoval, by vyžadovaly novelu zákona.
Na Slovensku elektronické mýtné zatím dospělo jen ke schválení předlohy ve vládě, ale návrh ještě čeká na posouzení v parlamentu. Ministr Pavol Prokopovič doufá, že sněmovna jej stihne projednat alespoň v prvním čtení ještě před červnovými volbami. Počítá přitom se zpoplatněním dálnic a rychlostních komunikací u vozidel od 3,5 tuny. „Dojde k podstatné změně. Při nynějším nálepkovém systému doplácejí ti, co jezdí méně, na ty, co jezdí více. Elektronický systém bude spravedlivý a adresný, každý zaplatí za to, co skutečně využívá,“ míní Prokopovič.

O použité technologii – satelitní či mikrovlnné – se také ještě nerozhodlo. „Pokud by to byl systém mikrovlnný, zpoplatnění silnic 1. třídy by se jevilo neefektivní, protože by bylo zapotřebí dvakrát více zařízení a efektivita by byla velmi nízká; doprava by vedla po dálnicích, zařízení by fungovala jako strašáci, ale zaplatit bychom je museli,“ poznamenal s tím, že v případě satelitního systému by tato nevýhoda odpadla.

Autor: (čtk)

Sdílet tento příspěvek