Peugeot nepoužil k odchodu na Slovensko fondy EU

24.04.2006
Evropská komise se postavila proti pověstem, že právě vinou peněz z EU stěhuje francouzská automobilka Peugeot výrobu svého nejpopulárnějšího modelu z britských ostrovů na Slovensko.

Evropská komise (EK) se v pátek postavila proti pověstem, že právě vinou peněz z Evropské unie stěhuje francouzská automobilka Peugeot výrobu svého nejpopulárnějšího modelu z britských ostrovů na Slovensko.
Není pravda, že by se na přestěhování továrny PSA Peugeot Citroen použil příspěvek ze strukturálních fondů EU. Taková tvrzení se sice často vynořují, třeba i v případě Hewlett-Packard, ale ve skutečnosti jsme dosud neobjevili žádný případ, že by byly fondy EU použity při stěhování výroby, prohlásila mluvčí EK Ana-Paula Laissyová.

Pokud by nějaká firma pro rozběhnutí výroby využila peníze EU, ale do pěti let odstěhovala svou továrnu někam jinam, musela by podle unijních pravidel příspěvek vrátit. Ale ani takový případ podle mluvčí dosud nenastal. Laissyová ovšem připustila, že něco jiného je poskytnutí státní pomoci pro investora, ale i ta nejprve potřebuje souhlas Bruselu podle striktních pravidel o ochraně hospodářské soutěže.
Případ poutá pozornost především britských médií. Podle listu The Sun prý slovenská vláda použila almužnu od EU k tomu, aby dala 78 miliónů liber státní pomoci na přilákání francouzské firmy.

Z továrny Ryton v Coventry, odkud dosud vyjížděl Peugeot 206, tak o práci přijde 2300 britských dělníků, protože nový model Peugeot 207 už bude z nové továrny na Slovensku. A tomu všemu podle deníku napomohly daně britských poplatníků – Londýn ročně odvádí do pokladny EU okolo 2,8 miliardy liber, které Brusel přerozděluje chudším zemím, jako je Slovensko.

Podle listu Financial Times jsou za slovenskou přeměnou v největšího světového výrobce automobilů v přepočtu na hlavu zručnosti nabyté výrobou zbraní v sovětské éře, pětinové mzdy a pružnější pracovní předpisy oproti západní Evropě, devatenáctiprocentní podniková daň a velkorysé investiční pobídky. Ale běžní Slováci jezdí v mnohem starších vozech, než jaké se z jejich továren exportují na Západ, konstatoval deník.

Autor: (čtk)

Sdílet tento příspěvek