10.05.2006
Vláda se shodla, že by Česká republika mohla z unie na dopravní účely vyčerpat téměř 5,6 miliardy eur.
Nejvíce peněz z fondů EU v letech 2007 až 2013 je určeno na rozvoj dopravy. Vláda se shodla, že by Česká republika mohla z unie na tyto účely vyčerpat téměř 5,6 miliardy eur, což je v přepočtu zhruba 157 miliard korun. Je to více než pětina z celkových 25,9 miliardy eur (733 miliard Kč) vyhrazených pro ČR.
Peníze budou směřovat zejména na vybudování prioritních dopravních staveb, tedy dálnic a železničních koridorů. „Předpokládáme, že tam budou peníze například i na pražské metro, nebo pro krajská města na ekologickou dopravu,“ sdělil ministr pro místní rozvoj Radko Martínek, který vládě materiál o čerpání peněz předložil.
Síť komunikací v republice zatím není dostatečně rozvinuta, dálnice a hlavní železniční tahy jsou zastaralé. To podle ministerstva pro místní rozvoj omezuje zapojení regionů do společného evropského trhu, a snižuje tak potenciální výhody plynoucí z členství v EU.
Druhou oblastí, kam mohou jít značné finanční prostředky, je životní prostředí. Čerpat bude možné téměř 5,2 miliardy eur (147 miliard korun). Z celkového objemu vyhrazených peněz to je přesně pětina prostředků. Peníze podle Martínka půjdou například na protipovodňová opatření a ochranu ovzduší.
Na rozvoj regionů je určeno 3,4 miliardy eur, což představuje 13,25 procenta z celkově vyhrazených prostředků. Na rozvoj podnikání a inovací půjdou zhruba tři miliardy eur. Na výzkum a vývoj se počítá s více než dvěma miliardami eur. Další finance budou směřovat zejména na podporu zaměstnanosti a vzdělávání.
Rozložení prostředků odráží priority České republiky ve vztahu ke strategickým dokumentům Evropské unie. K faktorům, které významně ovlivnily konečnou výši alokace v jednotlivých kategoriích, byly mimo jiné priority krajů, zkušenosti z dosavadního průběhu čerpání strukturálních fondů, doporučení Evropské komise a závazky vyplývající z přístupové smlouvy.
Rozdělení peněz ze strukturálních fondů a FS v ČR v letech 2007 – 2013 (bez tuzemského spolufinancování, v mld. eur)
Doprava 5,565
Životní prostředí 5,177
Podnikání a inovace 3,041
Výzkum a vývoj 2,071
Zaměstnanost 2,588
Vzdělávání 1,812
Integrovaný operační program 1,941
Regionální operační program 3,429
Technická pomoc 0,258
CELKEM 25,882
zdroj: MMR
Související články:
Návrh rozpočtu EU vypadá pro Čechy slibně
Po velkém boji má EU sedmiletý rozpočet
Autor: rai-ihned, MMR