Evropané jsou největšími konzumenty alkoholu na světě

06.06.2006
Podle závěrů zprávy, objednané Evropskou komisí, každý dospělý Evropan vypije v průměru 11 litrů alkoholu ročně.

Podle zprávy o alkoholu v Evropě, financované ze zdrojů Evropské komise, jsou Evropané největšími konzumenty alkoholu na světě. Podle závěrů zprávy každý dospělý Evropan vypije v průměru 11 litrů alkoholu ročně. Odhady odborníků zároveň hovoří o tom, že v Evropě žije zhruba 23 milionů osob, závislých na alkoholu.

Ze studie také vyplývá, že alkohol nese zodpovědnost za 7,4 procenta všech případů zdravotních potíží a předčasných úmrtí v EU. Alkohol má na svědomí více než 10 procent úmrtnosti mladých žen a až 25 procent mladých mužů. Představuje tak třetí nejvýznamnější rizikový faktor po kouření a vysokém tlaku. „Předběhl“ dokonce i obezitu. Zpráva proto navrhuje, aby alkoholické produkty byly označeny varováním o jejich škodlivosti na zdraví člověka. Výrobci ovšem proti takovému opatření ostře protestují.

Aspekty alkoholismu jsou podle studie v EU velmi podobné. Zejména rozsah společenského pití mládeže se ve většině evropských zemí v 90.letech zvýšil. 44 procent zkonzumovaného alkoholu tvoří pivo, 34 procent víno a 23 procent tvrdý alkohol.

Alkohol sehrává také důležitou roli v rámci evropského hospodářství. Revize stávajících studií ukázala, že alkohol „stál“ Evropskou unii v roce 2003 až 1,3 procenta HDP, tedy podobnou sumu jako tabák. Náklady vznikají špatným zdravotním stavem v důsledku alkoholismu, ztráty produktivity kvůli pracovní neschopnosti, nezaměstnanosti a ztraceným rokům v produktivním období života kvůli předčasnému úmrtí.

K doporučením zprávy na snížení škodlivých účinků alkoholu patří zřízení rozsáhlých vzdělávacích programů od dětství, které budou mít za cíl informovat mladé lidi o důsledcích konzumace alkoholu na zdraví, rodinu a společnost.

Zpráva rovněž navrhuje, že by obaly alkoholických nápojů měly nést varování o jeho škodlivých účincích a doporučují omezení pro balení a označení alkoholických výrobků. Toto opatření by mělo podle autorů studie předejít mylným charakteristikám výrobků a snížit jejich atraktivitu pro mládež. Celou otázkou by se mělo zabývat komuniké Evropské komise, které by mělo být vydáno v září.

Autor: rai-ihned, europa.eu

Sdílet tento příspěvek