V Německu bude od ledna vyšší DPH

19.06.2006
Jde o největší zvýšení daní od konce druhé světové války a začne platit od ledna 2007. Kritika zaznívá od podnikatelů i ekonomů.

Německá Spolková rada v pátek definitivně schválila vládní návrh na zvýšení daně z přidané hodnoty (DPH) ze 16 na 19 procent. Jde o největší zvýšení daní od konce druhé světové války a začne platit od ledna 2007.
Zvýšení DPH se zřejmě projeví tlakem německých odběratelů na snížení dovozních cen. Uvedli to analytici oslovení agenturou ČTK.

Zákon navržený velkou koalicí konzervativců a sociálních demokratů v čele s kancléřkou Angelou Merkelovou (CDU) již v květnu schválila dolní komora parlamentu – Spolkový sněm. „Z mého pohledu nemáme žádnou jinou alternativu,“ řekl podle agentury Reuters ministr financí Peer Steinbrück (SPD) v projevu ve Spolkové radě. Přitom ještě loni, během předvolební kampaně, tvrdil, že zvýšení daně by mohlo negativně ovlivnit růst a domácí poptávku.

Peníze na snížení deficitu

Zvýšení DPH, jež je první po osmi letech, kritizují podnikatelé, ekonomové i opozice. „Zvýšení DPH oslabí soukromou spotřebu,“ uvedl podle agentury Bloomberg člen Spolkové rady Ernst Pfister (FDP), který je ministrem hospodářství spolkové země Bádensko-Württembersko. „Oslabí to příjmy společností, a tedy jejich ochotu investovat,“ dodal. Přední němečtí ekonomové podle agentury ČTK odhadují, že zejména kvůli vyšší DPH se příští rok tempo hospodářského růstu Německa opět zpomalí na 1,2 procenta z letošních 1,8 procenta. „Zvýšená DPH sebere lidem z jejich kupní síly nejméně 20 miliard eur a to rozhodně ekonomiku poškodí,“ sdělil pátečnímu vydání listu Leipziger Volkszeitung šéf Sněmu německých obchodních a průmyslových komor (DIHK) Georg-Ludwig Braun.

Dopady na Česko

Dlouhodobým dopadem podle Pavla Sobíška z HVB Bank by mohlo být trvalejší snížení poptávky v německé ekonomice kvůli vyšším cenám. Analytici odhadují, že zboží a služby zdraží výrazně méně než o tři procenta, protože se obchodníci budou obávat výpadku poptávky spotřebitelů či jejího přesunu do zemí s nižšími cenami. „Výrobci a obchodníci tedy pokryjí svým snížením ziskovosti větší část potenciálního dopadu změny DPH na spotřebitele,“ řekl Sobíšek.

Autor: Hana Vařáková

Sdílet tento příspěvek