Stížností na internetové obchody v unii přibylo

23.06.2006
Spotřebitelé v Evropské unii mají stále velké problémy s internetovými obchodníky. Nejvíce si lidé stěžovali na obchodníky z Německa, Velké Británie a Francie.

Spotřebitelé v Evropské unii mají stále velké problémy s internetovými obchodníky. Síť Evropských spotřebitelských center (ESC) loni v oblasti přeshraničního elektronického obchodu řešila 1834 stížností a sporů, zatímco v roce 2004 jich bylo 831. Nejvíce si lidé stěžovali na obchodníky z Německa, Velké Británie a Francie. České centrum, které funguje od loňského jara, evidovalo v roce 2005 prvních 24 stížností a sporů na internetové obchodníky a dvě žádosti o informace.

Problémy s dodáním zboží

Loňský nárůst počtu stížností a sporů na 1834 z 831 v roce 2004 sice podle něj částečně souvisí s tím, že statistiky rozšířilo 11 center v nových členských zemích Evropské unie, přesto nebyla situace růžová. „Tato nová ESC se podílejí pouze 389 stížnostmi a spory zaznamenanými v průběhu roku 2005, což znamená, že nárůst stížností a sporů z ESC zastoupených v předchozí zprávě (2004) je šokujících 74 procent,“ uvedl Sváta.

Většina stížností (92 procent) se podle něj týkala internetových obchodníků sídlících v unii a pouze v pěti procentech případů pocházeli obchodníci ze států mimo EU. Nejvíce stížností se týkalo obchodníků z Německa, Velké Británie a Francie. „Tato čísla nejsou příliš překvapivá, neboť Německo, Spojené království a Francie zřejmě představují největší trhy s elektronickým obchodem v unii a nejvyšším počtem přeshraničních transakcí mezi podniky a spotřebiteli,“ podotkl Sváta. Drtivá většina stížností (97 procent) loni pocházela od spotřebitelů sídlících v členských státech EU.

České ESC loni řešilo 24 stížností a sporů, které se týkaly internetového obchodování. Zhruba 73 procent stížností a sporů pocházelo od českých spotřebitelů. „Nejobvyklejší problém, se kterým se české ESC setkalo, se týkal nedodání zboží, což představovalo 62 procent přijatých stížností a sporů. Dalších 29 procent se týkalo dodaných výrobků, které buď byly vadné, nebo nebyly v souladu s objednávkou,“ uvedl Sváta.
Deset stížností (38 procent) se týkalo německých obchodníků na internetu. O druhé místo se dělili obchodníci z Velké Británie a Česka (po pěti stížnostech).

Po síti nakupuje víc lidí

Autor: (čtk)

Sdílet tento příspěvek