30.06.2006
Od 1.července se budou moci do Česka teoreticky dovážet libovolně stará auta, umožňuje to novela silničního zákona. Prakticky to ale nepůjde, protože nikdo nezná podmínky dovozu a registrace. K zákonu totiž chybí prováděcí vyhláška. Kvůli tomu si na Česko vyšlápla Evropská komise.
Země podle názoru Bruselu neoprávněně klade překážky dovozu ojetých aut z ciziny, a tím porušuje pravidla o volném pohybu zboží na unijním trhu.
Sama existence zákona nestačí, řekl HN Gregor Kreuzhuber, mluvčí místopředsedy Evropské komise Güntera Verheugena. Česko musí dokázat, že dodržuje evropskou legislativu v praxi, dodal.
Kvůli ojetinám komise včera pokárala i Polsko, Lucembursko, Rakousko a Maďarsko.
Hrozí miliónová pokuta
Čas je přitom důležitý, hrozí totiž miliónové sankce. Komise zahájila proceduru pro porušení evropských zákonů proti Česku kvůli dovozu ojetin již loni v březnu. Praha slíbila nápravu, která ovšem ani po roce nepřišla. České úřady se změnou zákonů příliš nespěchaly, řekl Kreuzhuber.
Proto podle něj komise včera sáhla již ke druhému stupni sankčního řízení. Češi nyní mají dva měsíce, aby komisi uspokojivě odpověděli. Pokud tak neučiní, může komise podat žalobu k Evropskému soudnímu dvoru. Ten může udělit pokutu v desítkách miliónů korun.
Chybějící vyhláška ale komplikuje život i Čechům.
Od července lze podle zákona dovézt jakkoli staré vozidlo, ale podmínky neznáme. Každému doporučuji, aby ještě pár týdnů počkal, až se ujasní pravidla, řekl HN Jiří Lebeda, jehož firma zprostředkovává registrace vozidel.
Co Bruselu nejvíc vadí
S názorem komise ale čeští experti nesouhlasí. Registraci podléhá každé auto, které se v Česku objeví poprvé, ať nové či ojeté. Pokud je vůz v Česku zakoupen jako nový a po třech letech jej majitel prodá do bazaru, kde totéž auto koupí někdo jiný, jde jen o změnu majitele, ne o novou registraci, vysvětluje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Podle nového zákona lze do Česka dovážet auta bez omezení stáří, pokud budou mít evropskou homologaci nebo technický průkaz ze země, odkud se auto dováží. Tato auta nemusí na technickou kontrolu. Pokud vozidlo tyto podmínky nesplňuje, pak i nadále platí, že osobní auto nesmí být starší osmi let a užitkový vůz pěti let.
Autor: Radek Honzák, Vladimír Kaláb