EK zahájila reformu politiky soudržnosti

14.07.2006

Pomoc fondů Evropské unie se má v příštích sedmi letech zaměřovat na zlepšení dostupnosti chudších států a regionů EU a na zvýšení jejich atraktivity.

Podporován by měl být také vývoj informačních technologií a zaměstnanost. Vyplývá to ze strategických pokynů pro využívání peněz ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti, které ve čtvrtek schválila Evropská komise.

Tyto fondy, které se týkají i ČR a Slovenska, obsahují pro léta 2007 až 2013 téměř 308 miliard eur (8,8 bilionu korun). To je skoro 36 procent unijního rozpočtu a druhá největší položka po zemědělství. Na ČR připadne 23,697 miliardy eur, tedy asi 675 miliard korun, na Slovensko kolem 11,5 miliardy eur.

Strategické pokyny EK stanovují obecné priority pro využívání fondů a jsou nezbytným krokem při realizaci unijní pomoci. Podle komisařky pro regionální politiku Danuty Hübnerové by tyto pokyny měl koncem září schválit Evropský parlament a 5. října Rada EU sdružující členské státy. V listopadu pak jednotlivé státy navrhnou národní strategické referenční rámce s jednotlivými operační programy. Tyto programy, kterých má být asi 400, by pak mohla komise schválit začátkem roku 2007, uvedla Hübnerová. Komise rovněž během července rozhodne o tom, které regiony se kvalifikují pro pomoc unie, a o výši pomoci pro tyto regiony.

Schválení „strategické vize“ následuje poté, co za poslední týden EP i členské země unie schválily nové předpisy pro využívání eurofondů. Měly by čerpání peněz usnadnit, když například podíl EU na spolufinancování projektů stoupne ze 75 na 85 procent. Stejně tak se odložila aplikace pravidla, že peníze vyčleněné na jednotlivé projekty se musejí spotřebovat do tří let. Do roku 2010 to budou čtyři roky.

10 otázek a odpovědí o nové politice

1) Proč Evropa potřebuje novou politiku soudržnosti?
Soudržnost vyjadřuje solidaritu členských států, jejímž cílem je zatraktivnit regiony a vytvořit z nich inovativnější a konkurenceschopnější místa k životu i k práci. Prospěch z ní budou mít všechny regiony: nejméně rozvinuté regiony získají investice, které by jinak nebyly dostupné, a současně se vytvoří obchodní příležitosti pro lidi a společnosti v rozvinutějších regionech. Komise se ve spojení s našimi partnery ve členských státech a regionech velmi snaží o to, aby každý cent investovaný prostřednictvím politiky soudržnosti byl vydán efektivně.

2) Co jsou to strategické zásady?
Strategické zásady, to je dokument, který připravuje Komise s cílem pomoci vnitrostátním a regionálním orgánům zmodernizovat jejich hospodářství a propojit jejich programování s celoevropským úsilím o dosažení většího růstu a vyššího počtu kvalitních pracovních míst. Zásady jsou doplňkem nařízení. Nařízení vytvářejí právní rámec, který zajišťuje, aby každý pracoval v souladu se smlouvami a na tomtéž základě. Strategické zásady stanoví politické priority budoucích investic. Jedná se o různé dokumenty, ale není možné je od sebe oddělit.

3) Čím je politika soudržnosti zajímavá?
Díky jedinečným postupům a metodě funguje politika soudržnosti EU lépe a účinněji než jakákoli jiná obdobná politika kdekoli na světě. Pomáhá nejchudším regionům Evropy udělat významný krok vpřed a podporuje vznik mnoha pracovních míst v oblastech s vysokou nezaměstnaností. Je tomu tak díky tomu, že disponuje jedinečně stabilními prostředky (na 7 let) a podporuje dlouhodobé plánování a rozvoj. Důvodem je rovněž to, že jsme vytvořili zvláštní metodu práce, kterou nám mnohé země závidí.

4) Komu politika soudržnosti prospívá?
Unie politiku soudržnosti jasně zaměřila na nejchudší regiony a země. Více než 80 % peněz směřuje do tzv. „konvergenčních“ regionů, zejména do těch, které mají menší příjem než 75 % evropského průměru (měřeno jako hrubý domácí produkt na osobu). Týká se to přibližně poloviny evropské populace a většiny nových členských států. 15,7 % peněz se věnuje na celkovou „regionální konkurenceschopnost“ zbývající části Evropy, tedy pro všechny oblasti, které nepatří mezi „konvergenční“ regiony. Tyto peníze se použijí na projekty růstu a zaměstnanosti vyrovnávající se s modernizačním procesem ve všech ostatních regionech. Zbytek se použije na „územní spolupráci“ mezi příhraničními regiony v Evropě a na vytváření sítí.

5) Máme dostatek peněz k provedení skutečné změny?
Každoročně je prostřednictvím evropské politiky soudržnosti financováno několik tisíc projektů ve všech členských státech a tyto projekty pomáhají chudým regionům vyrovnat se ostatními, zvýšit regionální konkurenceschopnost a vytvářet pracovní místa. Tyto projekty se vybírají na základě analýzy potřeb a rozvojových perspektiv regionálních hospodářství a výběr provádí regionální a vnitrostátní orgány v rámci strategického přístupu platného v celé EU. Výsledky zásahů fondů hodnotí jak členské státy, tak Evropská komise. Hodnocení ukázala, že mezi lety 1988 a 2001 se rozdíl mezi nejchudšími regiony a průměrem EU snížil o jednu šestinu. Například úroveň HDP se díky politice soudržnosti zvýšila v letech 1989 až 1999 o 10 % v Řecku a o 8,5 % v Portugalsku a u obou zemí se ve stávajícím období 2000-2006 očekává nárůst okolo 6 %. Pokud jde o období 2007-2013, nedávné šetření ukázalo, že v nových členských státech dodatečně vzroste HDP přibližně o 7-12 % a mohlo by se vytvořit 2,5 milionu nových pracovních míst.

6) Jak se kontrolují výdaje? Jak velké je nebezpečí špatného řízení?
Členské státy jsou fakticky odpovědné za většinovou část řízení a kontroly a Komise vyžaduje, aby tuto funkci prováděly ty nejlepší systémy a zaměstnanci. Objevilo se několik ojedinělých problémů, avšak bylo jich jen málo vzhledem k objemu peněz, o nějž se jedná. Pokud dojde k pochybením, upozorní na ně často samotné členské státy. Komise a členské státy provedou kroky vedoucí k nápravě situace nebo k opětovnému získání peněz. Jedním z důvodů těchto dobrých výsledků je to, že útvary Komise společně s vnitrostátními orgány ověřují způsobilost a řízení výdajů na regionální úrovni. Dalším důvodem je to, že místní řídící orgány a kontrolní výbory mají čím dál více členů z podniků a nevládních organizací a díky tomu všichni věnují této problematice pozornost.

7) Jak se tyto činnosti týkají každodenního života?
Projekty politiky soudržnosti se týkají občanů dvěma významnými způsoby: za prvé prostřednictvím účasti všech aktivních občanů, tzv. občanské společnosti, ve fázi přípravy, programování a provádění projektu a za druhé prostřednictvím skutečného prospěchu, který má z účinně naplánovaného a provedeného projektu místní společenství. V mnoha ohledech jsou výsledky politiky soudržnosti pro většinu evropských občanů bezprostředně na dosah.

8) Co dalšího může Komise udělat, aby pomohla regionům dosáhnout priorit?
Komise zvažuje způsoby, jak podpořit nové myšlenky a podnítit inovativní činnosti a více spolupráce a pomoci tak regionům vyrovnat se s problémy. Jedním z možných způsobů, jak se posunout vpřed, je stavět na naší stávající výměně zkušeností a vytvořit skupiny regionů zastávajících velmi blízké názory v rané fázi vytváření jejich programů. Tyto skupiny se zaměří na zvláštní otázky a spojením všech důležitých myšlenek dosáhnou pokroku. Komise by mohla v těchto seskupeních hrát aktivní úlohu například tak, že je pozve k setkání do Bruselu a poskytne specifické poradenství.

9) Jak politiku soudržnosti ovlivňuje globalizace a přemisťování výroby?
Důsledky rozhodnutí přijatých mimo společenství, regiony nebo mimo Evropu jsou zničující. Samotná politika soudržnosti byla reakcí EU na možné vedlejší účinky, které s sebou nesla nejprve evropská integrace a poté globalizace, pokud jde o hospodářství volného trhu na světové úrovni. Jakožto politika spolehlivé a hmatatelné solidarity mezi členskými státy poskytla politika soudržnosti značnou podporu postiženým regionům při modernizaci jejich hospodářství a bude tak činit i nadále v dalším období. Politika soudržnosti sama o sobě však nemůže zabránit rozhodnutím, která se obvykle přijímají na celosvětové úrovni a zakládají se na čistě hospodářských aspektech. Politika soudržnosti však může usilovat o to, aby byly regiony přitažlivější zejména pro vnější investory. To je v podstatě první bod strategických zásad. Současně jsme vypracovali fond znalostí, který můžeme využít k tomu, abychom pomohli regionům postiženým nepříznivými hospodářskými změnami. Tento fond již mnohokrát prokázal svůj význam.

10) Jak je zajištěna průhlednost?
Nejvýznamnější subjekty jsou v tomto ohledu samotné členské státy. Mají primární odpovědnost za informování svých občanů o činnostech, jež jsou spolufinancovány ze strukturálních fondů Společenství. Politika soudržnosti je jednou z mála politik EU, která členským státům ukládá povinnost zajišťovat jí publicitu a poskytovat informace. Komise současně spojuje úředníky, kteří se v členských státech zabývají podáváním informací, aby si mohli vyměňovat nápady ohledně způsobů provádění skutečně účinné reklamy. Tato pracovní skupina, „informační tým strukturálních fondů“, je jedním z nejdynamičtějších a nejproduktivnějších skupin, s nimiž pracujeme.

Zdroj: EK

Autor: rai-ihned, europa.eu

Sdílet tento příspěvek