Švédsko zavádí alkoholové zámky

24.07.2006
Švédové opět skloňují ve všech pádech nový pojem: alkoholový zámek. A důvod? Minulý týden policie v městě Skaraborg zastavila příliš rychle jedoucí autobus a zjistila, že řidič měl v krvi 1,88 procenta alkoholu.

„Případ dokazuje nutnost okamžitého zavedení alkoholových zámků pro všechny autobusy veřejné i soukromé dopravy,“ prohlásil Jans Laurell, expert na alkoholové zámky ve státním podniku Správy silniční dopravy. Alkoholový zámek je přístroj podobný tomu, do něhož zadržení řidiči dýchají při policejní kontrole. Je napojen na startovací systém vozidla. Před otočením klíče startéru musí řidič do přístroje vdechnout: a pokud požil alkohol, startér se automaticky zablokuje.

Zadržený autobus patřil podniku Swebus Express v městě Skaraborg. Jeho ředitel Pär Jansson přiznal chybu vedení: nedostatečnou kontrolou zaměstnanců, mezi nimiž byli i řidiči trestaní v minulosti za řízení pod vlivem alkoholu.

Incident ve Skaraborgu znovu rozvířil veřejnou debatu o nutnosti alkoholových zámků a uspíšil práci státní komise, která se tím od minulého roku zabývala. Předsedkyně komise Karin Svensson Smith předložila vládě návrh, aby nejpozději do roku 2010 byly všechny autobusy a nákladní auta vybaveny alkoholovým zámkem.

Nařízení bude platit i pro vozidla téměř patnácti tisíc řidičů, které policie přistihla, že řídili auto v opilosti, a jejichž jména jsou již v „policejním rejstříku“.

Podle vládního návrhu policie bude povinna sdělit pojišťovnám jména řidičů, kteří zavinili nehodu pod vlivem alkoholu. Pojišťovny budou mít právo k podstatnému zvýšení pojišťovacích poplatků pro potrestané osoby. Alkoholový zámek se bude postupně zavádět do všech motorových vozidel a do roku 2012 jím budou vybavena i všechna osobní auta a motorové čluny.

Zavádění alkoholových zámků ve Švédsku se nepochybně stane příkladem pro ostatní evropské země, jako tomu bylo v případě bezpečnostních pásů.

Švédsko bylo rovněž mezi prvními státy, jež zavedly zvukové signály na semaforech na přechodech ulic a vozovek. Jako vůbec první přišlo se zavedením vyhrazeného parkování pro auta tělesně postižených řidičů a se snížením maximální rychlosti na dálnicích ze 130 na 110 kilometrů za hodinu, padesát v městě a 30 kilometrů na vozovkách u škol. Na druhé straně dosud nijak neomezilo využívání mobilního telefonu při jízdě.

„Je s podivem, že v zemi s tak pokrokovými opatřeními pro zlepšení bezpečnosti dopravy je nadále dovoleno používat mobilního telefonu za jízdy,“ poznamenal Peter Larsson, předseda odborového svazu řidičů autobusů, v nedávné rozhlasovém debatě o alkoholových zámcích.

„Řidič, který se řítí se po dálnici rychlostí 110 kilometrů za hodinu s jednou rukou na volantu a ve druhé s mobilním telefonem, je stejně nebezpečný jako řidič s alkoholem v krvi,“ dodal.

Letos došlo ve Švédsku k 2008 dopravním nehodám, při nichž zahynulo 91 osob a 2585 bylo zraněno. Téměř polovinu nehod zavinili podroušení řidiči.
/Od našeho spolupracovníka/

Autor: Zdeněk Červenka

Sdílet tento příspěvek