Evropské aerolinie bojují proti zpoždění

07.08.2006
Každá společnost se zpožděními bojuje různě. Například British Airways se teď rozhodly měřit cestujícím příruční zavazadla.

V létě nikoho nepřekvapí, že nebe je plné a letiště praskají ve švech. Ale aerolinie kvůli tomu trápí zpoždění, které cestující vnímají stejně citlivě, jako když se jim cestou ztratí kufr. Každá společnost se zpožděními bojuje různě.
Například British Airways se teď rozhodly měřit cestujícím příruční zavazadla. Na trase z Prahy do Londýna na hlavní letiště Heathrow si na palubu může cestující vzít příruční zavazadlo o jakékoliv váze, ale nesmí překročit určenou velikost. „Všichni známe, jak při nástupu do letadla musí čekat řada na to, než si cestující před ním dá nad sebe své zavazadlo a usadí se,“ říká šéfka české pobočky British Airways Anna Chmelíková.

Proto při odbavení jsou nově u přepážek rámy, kam cestující musí svou příruční tašku dát a zároveň lehce vyndat. „Jinak jede na odbavení jako velký kufr,“ vysvětluje Chmelíková. A ještě drobnost, zavazadlo sice může být jakkoliv těžké, ale cestující ho musí být schopen sám zvednout do přihrádky nad sedadly. Podobné opatření, které britské aerolinie už praktikují, čekají od prázdnin všechny letecké společnosti létající z londýnského Heathrow. Tedy i ČSA.
Ty se se zpožděnými lety snaží bojovat už na zemi. „U vybraných linek motivujeme pozemní složky k co nejrychlejšímu zvládnutí všech úkonů, potřebných k odletu letadla na další cestu. A i když s ohledem na bezpečnostní procedury není možné tuto přípravu výrazně zkrátit, daří se nám tak případná zpoždění alespoň do určité míry stáhnout,“ vysvětluje mluvčí ČSA Jana Víšková.

Firma si vytipovala deset pro ni klíčových linek, u kterých navíc případné zpoždění způsobuje řetězový efekt s největším rozsahem. Před létem se Českým aeroliniím podařilo zlepšit odlety načas. Podle čtvrtletních statistik Asociace evropských aerolinek z května letělo 86 procent všech letadel ČSA na pravidelných linkách načas. V letecké terminologii to znamená, že zpoždění odletu nebylo větší než 15 minut. „Podle posledních květnových čísel jsme se ale zlepšili a máme teď 88 procent letů načas,“ říká Víšková. v žebříčku tak ČSA postoupily na čtvtré místo.

Podle evropských statistik národních leteckých dopravců je v přesnosti lepší než ČSA například maďarský Malév či chorvatské Croatia Airlines. Naopak české aerolinky za sebou nechaly Aliatalii, Austrian Airlines nebo i British Airways.
Aerolinie v poslední době začínají doporučovat i takzvané on-line odbavení. Dnes už funguje i na pražské Ruzyni, která k tomu má speciálních několik samoodbavovacích kiosků. Jako první s tím začaly právě British Airways. „Původně služba pro byznysmeny, kteří ji hojně využívají, je podle nás zajímavá i pro rodiny s dětmi,“ říká Chmelíková.

Letecké společnosti s přesností bojují i kvůli sobě. Pokud nechají cestujícího příliš dlouho čekat, musí mu platit kompenzace. Například dvě hodiny u letů do 1500 kilometrů. Pravidla vytvořená Evropskou komisí zvedla aerolinkám náklady, i když nešlo o stoprocentní nárůst, jak se čekalo. Slušnější aerolinie kompenzovaly cestujícím zpoždění už dříve. „Teď se musí cestující o něho hlasitěji hlásit. Proto každý, kdo si u nás koupí letenky, od nás dostane poučení o svých právech, když se dostane do potíží,“ říká Jan Pešout, šéf cestovní části GTS Internetional.


Zpoždění letů v Evropě

(vnitroevropské lety, 1. čtvrtletí 2006)

Jak aerolinie létají načas
(podíl zpožděných letů nad 15 minut)

Nejlepší
Malév (Maďarsko) 89 %
Luxair (Lucembursko), bmi (V. Británie) 88 %
Croatia Airlines (Chorvatsko) 87 %
ČSA (Česko) 86 %

Nejhorší
LOT (Polsko) 70 %
TAP (Portugalsko) 72 %
Olympic Airlines (Řecko) 73 %

Problematická letiště

(průměrné zpoždění v minutách)
Larnaca (Kypr) 58
Paříž Orly (Francie) 57
Istanbul (Turecko) 54
Zdroj: AEA

Autor: Jan Cizner

Sdílet tento příspěvek