11.08.2006
Napjatá povolební atmosféra a politické přetahování odsouvá do pozadí množství problémů, které vyžadují řešení podložené politickým mandátem.
S výhledem do blízké budoucnosti jde především o dva strategické úkoly spojené nejen s naším členstvím v Evropské unii, ale především s obranou českých národních zájmů a prestiže naší republiky v zahraničí.
První úkol se týká našich ekonomických zájmů. Právě v těchto dnech Evropská komise připravuje stanovisko k návrhu vlády o podobě tzv. operačních programů, tedy způsobu rozdělení evropských peněz, které budou v letech 2007-2013 alokovány pro ČR. A nejde o zanedbatelný objem prostředků. Každoročně může naše země čerpat kolem 100 miliard korun. Sloveso „může“ je namístě, neboť po zkušenostech se současným, nepříliš úspěšným čerpáním evropských peněz je reforma systému správy evropských fondů v ČR jasnou politickou prioritou ODS. V České republice musíme skoncovat s praxí „čerpání pro čerpání“. Evropské peníze musejí konkrétně pomáhat a zlepšovat. Proto je třeba strategických rozhodnutí. A ty musejí být učiněny nyní. Evropská komise totiž na zdlouhavá povolební vyjednávání brát ohled nebude.
První návrh dosluhující vlády zaslaný Evropské komisi minulý měsíc není rozhodně ideální a je třeba jej dopracovat. Přitom skutečnost, že finální rozhodnutí o podobě nastavení národních priorit a proporcí jednotlivých operačních programů by mělo padnout do konce září, není pro nás z hlediska současné politické nestability příznivé. Nejedná se o nic menšího, než o to, na jaké typy projektů a kolik peněz budeme v dalších šesti letech čerpat. Nadcházející týdny je třeba věnovat intenzivní komunikaci s Evropskou komisí a prosazení národního zájmu, tedy takové podoby návrhu, která zohlední preferované oblasti a umožní tak snadnější čerpání. K tomu je ale zapotřebí jasný politický mandát, ten je třeba udělit rychle. V sázce není nic jiného než zásadní ekonomický zájem naší republiky.
Druhým, neméně závažným problémem, je příprava českého předsednictví v Radě Evropské unie. Na jaře 2009 bude ČR předsedat Evropské unii. Stane se tak po Slovinsku druhou z deseti nových členských zemí, která si s tímto náročným úkolem bude muset poradit. Předsednictví Evropské unie je výrazně prestižní záležitostí a pro novou členskou zemi jakou je Česká republika také testem její schopnosti se v unii orientovat a přispět k jejímu směřování. Navíc je předsednictví unikátní příležitost k prosazení českých národních zájmů. Dobře zvládnuté předsednictví totiž může přispět ke kreditu dané země nejen v politické rovině, ale nepřímo také v ekonomickém slova smyslu. Úspěšné předsednictví může nepřímo generovat zájem investorů o podnikání u nás a může pomoci našim podnikatelům v nesnadném pronikání na vnitřní trh unie.
V rámci administrativní a technické připravenosti je třeba dostát zcela konkrétním požadavkům typu předsedání více než dvou stovek pracovních skupin Rady, koordinace se sekretariátem Rady či s výbory Evropského parlamentu a Komisí. Zahrnuje také organizaci několika formálních i neformálních vrcholných akcí nejen v Praze, ale ve všech krajích České republiky. Zcela nezastupitelná je v průběhu předsednictví komunikace. Mám na mysli především otevřenou komunikační strategii směrem k české veřejnosti a evropským institucím, ale i do všech členských států unie, a koneckonců i významných neevropských zemí. Půl roku bude Česká republika centrem Evropy a předsednictví bude představovat neopakovatelnou prezentační příležitost v politické, ekonomické, podnikatelské a kulturní oblasti.
Právě nyní je potřeba začít připravovat pozitivní politickou agendu. Prohlubování liberálního pojetí vnitřního trhu a další odstraňování otevřených i skrytých forem ekonomického ochranářství uvnitř EU, podpora konkurenceschopnosti, vývoje a vzdělávání budou nepochybně stěžejními prioritami a sděleními celého českého předsednictví.
Nejen při čerpání evropských fondů a při přípravě předsednictví je čas přejít od dosavadní české reaktivní evropské politiky k aktivnímu koncepčnímu přístupu s dlouhodobou strategickou vizí, jejíž centrálním mottem bude nejen respekt k hodnotám procesu evropské integrace, ale také respektování legitimních zájmů České republiky.
Právě proto přišla ODS již před časem s vizí centralizace evropské agendy na půdě jednoho úřadu, který by vytvářel národní stanoviska, koordinoval evropskou agendu na úrovni ústředních orgánů státní správy a rozhodoval vzniklé kompetenční spory. Představa takového úřadu zahrnuje koordinaci příjmu pomoci z evropských fondů, zabezpečování permanentních úkolů vyplývající ze členství ČR v Evropské unii, řešení úkolů vyplývající z požadavků na transpozici evropského práva do českého právního řádu či garanci přípravy předsednictví. ODS ustavení této instituce dlouhodobě prosazuje. Jde o progresivní návrh, jehož realizace zefektivní prosazování národních zájmů i přípravu tak závažných úkolů, jakými jsou podstatné zlepšení čerpání z evropských fondů či příprava předsednictví.
V letním oparu povolebních vyjednávání se naléhavost nadcházejících úkolů dostává do pozadí. Evropa ovšem nepočká, až se konečně podaří odblokovat povolební situaci. Jak rozhodnutí týkající se čerpání evropských peněz, tak příprava předsednictví vyžadují politický mandát, který současná vláda nemá. Právě proto je třeba jmenovat vládu novou.
autor je poslanec
Autor: Petr Gandalovič