Zavedení eura může zvýšit ceny v obchodech

16.08.2006
Podle ministerstva průmyslu a obchodu mohou někteří obchodníci využít zavádění jednotné evropské měny do českých obchodů k rychlejšímu zdražování.

Zavedení jednotné evropské měny euro by podle analýzy ministerstva průmyslu a ochodu (MPO) mohlo svádět obchodníky a výrobce k rychlému zvyšování cen, které jsou nyní v Česku nižší než v řadě členských zemí Evropské unie. Výrazný cenový nárůst by pak nepříznivě dopadl na českou ekonomiku. V ČR by se podle plánů vlády mělo začít eurem platit od roku 2010.


„Přechod na společnou měnu zprůhlední existující rozdíly cenových hladin i mezd v ČR a většině zemí EU, což samo o sobě může obchodníky, ale i producenty motivovat k urychlení procesu vyrovnávání cen,“ stojí v analýzeMPO. Například v roce 2000 podle MPO činila relativní cenová hladina konečné soukromé spotřeby v ČR 47 procent průměru EU a do roku 2004 vzrostla o osm procent.


Akcelerace růstu cen spotřebního zboží na pultech obchodů by se podle MPO následně odrazila i v tlaku na rychlejší zvyšování mezd. „To by, po překročení únosné míry, mohlo vést k oslabení konkurenceschopnosti domácí produkce s nepříznivými dopady na obchodní i platební bilanci a tempo růstu ekonomiky,“ upozornilo MPO.


Zvyšovat ceny zboží se hned při přechodu na euro podle MPO pokoušeli například obchodníci v Itálii, Španělsku či Německu. „Spokojeni byli naopak spotřebitelé v Rakousku a Finsku. V Rakousku bylo zdražování při přechodu (na euro) zakázáno zákonem. Ve Finsku po zavedení eura dokonce klesla inflace,“ stojí v analýze MPO.

Zdražení veškerého zboží a služeb po zavedení eura se podle nedávného průzkumu vypracovaného pro úřad vlády obávají tři čtvrtiny Čechů. Vyšší ceny způsobené vstupem do eurozóny očekávají nejen odpůrci jednotné evropské měny, ale i dvě třetiny jejích zastánců. Podle obchodníků v Česku problémy se zvyšováním cen po zavedení eura kvůli silné konkurenci v maloobchodě nehrozí. „V ČR je absolutní důraz kladen na ceny. Obchodní řetězce naopak budou nadále soutěžit v tom, který z nich nabídne zákazníkům nejlepší cenu na trhu,“ řekla mluvčí maloobchodní společnosti Ahold Czech Republic Kateřina Černá.


Také ekonomové uklidňují, že velké obavy nejsou na místě a zásadní zdražení po přijetí eura nenastane. To na červnovém semináři v Praze potvrdil například Nabil Jijakli z Evropské komise. Podle něj v důsledku přijetí eura vzrostly ceny v evropských zemích o 0,1 až 0,3 procenta.

Autor: jos-iHNed, čtk

Sdílet tento příspěvek