24.08.2006
Transparency International upozornila na několik sporných oblastí při výběru projektů ve Společném regionálním operačním programu EU.
Způsob výběru projektů z regionálního operačního programu, z něhož se rozdělují peníze EU, kritizuje nevládní organizace Transparency International ČR. V průzkumu zaměřeném na Karlovarský kraj a Ústecký kraj zjistila, že při výběrech projektů existuje střet zájmů a kompetenční konflikty. Například někteří starostové nebo zastupitelé, kteří projekty předkládají, jsou současně v regionálních radách, jež projekty posuzují.
„Výzkum ukazuje, že při rozdělování peněz z Evropských strukturálních fondů dochází k závažným systémovým chybám. Možnému zneužívání této situace nahrává neprůhlednost celého systému,“ řekla dnes novinářům Barbora Pěchotová z Transparency International. V regionálních radách by podle ní měli zasednout nezávislí odborníci.
Organizace připravila pro novou vládu desatero, které by mělo pomoci vyřešit konflikt zájmů a celý systém zprůhlednit. Vyžádalo by si to i novely několika zákonů, doplnila Pěchotová.
Podle Pěchotové je v Karlovarském kraji a Ústeckém kraji v možném konfliktu zájmů několik desítek komunálních politiků. Z tohoto pohledu se tak problémovým může jevit například projekt města Boží Dar s názvem Ryžovna – Salaš: Agroturistika – rozvoj infrastruktury, protože člen regionální rady je současně starostou Božího Daru, uvedla.
Senátor a božídarský starosta Jan Horník (Evropští demokraté) ale odmítá, že by byl ve střetu zájmů a nějakým způsobem obec zvýhodnil. „Když jsem byl členem regionální rady, rozhodovalo se o dvou projektech podaných Božím Darem. Byla to zmiňovaná Rýžovna – Salaš a zavedení internetu v obci. V prvním případě jsem nehlasoval a ve druhém jsem ani nebyl jednání přítomen. Ale zase bych se zdržel. V nové radě, která vznikla v červnu, už nejsem,“ sdělil Horník.
Jak dále řekl, nedovede si dost dobře představit, jak by mohla rada fungovat, kdyby v ní nebyl jediný zastupitel, starosta nebo radní. To by musel vzniknout nějaký orgán z úředníků, poznamenal Horník. „Do střetu zájmů se tak vlastně dostává i Karlovarský kraj, který bude rovněž usilovat o peníze na řadu projektů. Přitom má v radě své zástupce,“ dodal.
Podobně je na tom třeba projekt dopravního podniku Mostu a Litvínova na zajištění dopravní obslužnosti a nákup nízkopodlažních autobusů nebo projekt internetových kiosků v Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem.
Transparency International se ve svém výzkumu zaměřila na prokázání či vyvrácení systémových nedostatků při výběru projektů ve Společném regionálním operačním programu (SROP), případně na vliv politické reprezentace na tento výběr projektů v rámci největšího operačního programu financovaného z prostředků Evropské unie.
Ze závěrů TI vyplývá, že by člen Regionální rady neměl zastávat vyšší funkci v organizaci žadatele (starosta, místostarosta, případně člen rady). Může totiž docházet k tomu, že má určitá osoba významný vliv na výběr svého vlastního projektu. TI ve svém tiskovém prohlášení zdůrazňuje, že v tomto konfliktu zájmů se nachází většina členů regionální rady, která má zásadní vliv na výběr projektů.
Ze společného regionálního programu je možné v Česku v letech 2004 až 2006 vyčerpat přes 454 milionů eur. Transparency International v květnu uvedla, že systém rozdělování peněz z EU je komplikovaný a nepřehledný. Transparency International v ČR funguje od roku 1998 jako jedna z 80 poboček mezinárodní organizace zaměřené především na boj s korupcí
Autor: Marek Bláha, čtk