31.08.2006
Podle nedávného průzkumu by se měl zlepšit celkový přístup zdravotnictví k pacientům. Ti by měli mít volný přístup k informacím a možnost účasti při rozhodování o jejich zdravotním stavu.
Závěry průzkumu o vnímání stavu zdravotní péče očima pacientů, který nedávno uskutečnily organizace pacientů, zjišťují potřebu přístupu více zaměřeného na pacienta, především efektivnější komunikaci o onemocněních a možnostech léčby pacienta. Cílem přístupu zaměřeného na pacienty je integrace potřeb a očekávání pacientů do národních systémů zdravotnictví, především co se týče zlepšení přístupu pacientů k léčbě a informacím, který zaručí jejich účast na rozhodování o jejich zdravotním stavu a na formování zdravotnické politiky.
Průzkum „Vnímání zdravotnictví“, který si objednala IAPO – globální aliance pacientů všech národností a všech oblastí onemocnění – , zahrnuje také informace z deseti nových členských zemí EU. Součástí studie je rovněž analýza kvality zdravotní péče a odhaluje největší výzvy k zlepšení vládních politik zdravotnictví. Organizace pacientů se shodly na třech potřebách: 1. vhodný přístup k nejlepší léčbě a informacím, 2. právo účasti při rozhodování na úrovni jednotlivých pacientů, 3. účast pacientů na politickém rozhodování.
Jednou z hlavních otázek Farmaceutického fóra jsou informace pro pacienty. Smíšená skupina zúčastněných aktérů v současné době připravuje budoucí informační kampaň EU pro zdraví. Specializované pracovní skupiny od začátku roku 2006 diskutují o nepovinných informacích, povinných informacích a jejich dostupnosti.
Komuniké EK o mobilitě pacientů z roku 2004 upozorňuje na potřebu zabezpečení přístupu ke správným informacím týkajícím se kvality a dostupnosti zdravotnických služeb v různých členských zemích.
Autor: mab-iHNed,Euractiv