EP: Studenti by měli být připravováni na roli evropských občanů

04.09.2006
Výbor Evropského parlamentu pro vzdělávání a kulturu žádá, aby se žáci a studenti v tzv. starých členských zemích učili víc o „nových členských zemích“.

Výbor EP pro vzdělávání a kulturu přijal zprávu o opatřeních, která by měly podpořit „evropský rozměr“ ve školském vzdělávání. Ve zprávě výbor požaduje, aby národní školské systémy připravily na konci středních škol studenty na „roli“ aktivních evropských občanů. Evropští poslanci zároveň vyjádřili přesvědčení, že „evropský rozměr“ vzdělávání podpoří hlavně více výuky zeměpisu, dějepisu a cizích jazyků.


Zpráva uvádí, že nynějším národním vzdělávacím iniciativám chybí adekvátní nástroje a koordinace na evropské úrovni. Navrhuje, že je potřeba pomoct učitelům dostat „evropský rozměr“ do vyučování. Parlamentní výbor zároveň doporučuje, aby se děti od začátku školní docházky učily alespoň dva cizí jazyky a zdůrazňuje důležitost širokého přístupu k informacím o evropských záležitostech, především pro učitele.


Poslanci Evropského parlamentu se obávají, aby i po rozšíření EU nezůstávala mezi Východem a Západem někdejší bariéra. Za dobrý nástroj k jejímu odstranění považují zvýšení počtu studentských a mládežnických výměn v rámci „starých“ a „nových“ členských zemích. „Důležité především je, aby středoškolská výuka ve starých členských státech umožňovala studentům pochopit problémy a dění ve střední a východní Evropě. Pouze tak bude možné překonat negativní dědictví poválečného rozdělení Evropy,“ uzavírá zpráva.

Autor: mab-iHNed,Euractiv

Sdílet tento příspěvek