06.09.2006
Nová protiteroristická opatření však mohou ohrozit malé a střední firmy, které budou muset splnit základní požadavky. Ty ale mohou stát miliardy eur.
Nová protiteroristická opatření, která plánuje v nákladní dopravě zavést Evropská unie, mohou ohrozit malé a střední firmy. Brusel chce zavést značku bezpečný provozovatel, podnikatelé si však stěžují, že je takové opatření bude stát miliardy eur.
K tomu, aby dopravce získal status bezpečného provozovatele, bude muset splnit některé základní požadavky. Mimo jiné bude muset mít fyzickou ochranu budov a kontrolu při vstupu. Komise rovněž počítá s tím, že se výrazně zvýší počet bezpečnostních kontrol v rámci EU. Evropská komise předpokládá, že nová značka by mohla přilákat až 75 procent firem z celého sektoru, tedy zhruba 900.000 společností.
Prezidentka Evropské aliance malých firem (ESBA) Tina Sommerová je k takovému odhadu skeptická. Malé společnosti podle ní nemají dostatek peněz, aby naplnily požadavky EU. „Toto opatření by celý sektor malých a středních firem stálo 55 miliard eur a nepřineslo by navíc žádný užitek,“ sdělila Sommerová s tím, že jde o diskriminaci.
Pokud by menší podnikatelé známku nezískali, přišli by o výhody, které podle EK přináší. Brusel chce jednotlivým bezpečným provozovatelům umožnit rychlejší postup při bezpečnostních kontrolách v Evropě. Označení bezpečný provozovatel by mělo také zlevnit pojištění aut či jiných dopravních prostředků.
Proti zavedení nových opatření se staví prezident Unie mezinárodních dopravců (IRU) Bertil Dahlin. Podle něj nemá návrh EK žádnou přidanou hodnotu. „Dopravci už nyní čelí nadbytku pravidel a regulací kvůli bezpečnosti. V džungli požadavků se už začínají úplně ztrácet,“ řekl.
Místopředseda EK zodpovědný za dopravu Jacques Barrot si ale návrh, který čelí tvrdé kritice dopravců, pochvaluje. Díky němu by se Evropská unie totiž stala prvním obchodním blokem na světě, který do všech podob nákladní dopravy plně zařadí bezpečnostní rozměr. To by údajně pomohlo předcházet teroristickým útokům.
Návrhem komise se budou 12. října zabývat ministři dopravy zemí EU.
Autor: mab-iHNed,čtk