USA se údaje o cestujících dozvědí. Prozatím

09.10.2006
Evropská unie a Spojené státy sotva dosáhly nové dohody o předávání dat o pasažérech letů přes Atlantik, a už se v Bruselu ozývají hlasy, které ujednání zpochybňují.

Hrozí, že novou dohodu bude opět muset přezkoumat Evropský soudní dvůr. Evropští a američtí vyjednavači se nakonec dohodli po devítihodinovém telekonferenčním maratónu v noci na pátek. Unie nakonec ustoupila požadavku USA, aby k údajům o cestujících z Evropy do Ameriky mělo přístup více bezpečnostních orgánů, včetně tajných služeb.

Dohodu musí tento týden ještě podepsat zástupci členských zemí. Ti tak ukončí více než týden trvající právní nejistotu, která zavládla od konce září po vypršení stávající dohody. Letecké společnosti proto výsledek přivítaly. Od konce září totiž předávaly údaje USA bez právní opory v jakékoli smlouvě a vystavovaly se tak nebezpečí žalob. Informace předávaly dál i České aerolinie, ale podle Úřadu pro ochranu osobních údajů to neodporuje českému právnímu řádu.
Původní smlouva umožňovala Američanům získávat až 34 údajů o cestujících, včetně jmen, kontaktních informací, způsobu plateb i historie jejich cest, a to do 15 minut po startu letadla z Evropy. Pokud by některá společnost odmítla údaje předat, hrozila by jí pokuta až 6000 dolarů za jednoho pasažéra nebo i trvalý zákaz přistávat v USA.

Dohodu však na základě podnětu Evropského parlamentu v květnu odmítl nejvyšší soud unie, protože byla založena na ekonomické, ne na protiteroristické legislativě EU. Obě strany dostaly čas do konce září dohodu přenést na jiný právní základ, ale termín nestihly. Údaje totiž původně mířily jen k americkému Úřadu pro ochranu hranic, a USA žádaly, aby k nim měly přístup i jiné bezpečnostní složky. Sdílení protiteroristických údajů mezi jednotlivými úřady totiž vyžadují nové americké zákony.
Nová dohoda jim to umožní. Místopředseda Evropské komise Franco Frattini k tomu řekl, že Evropané nemusí mít o bezpečnost svých údajů strach.

„Přijali jsme sdílení dat s jinými úřady za podmínky, že se zavážou respektovat standardy ochrany údajů,“ řekl Frattini.
Z Evropského parlamentu, který odmítal i původní dohodu, ale okamžitě zazněly pochybovačné reakce. „Unie se opět podvolila tlaku USA na úkor svobod evropských občanů,“ řekl například europoslanec německých Zelených Cem Özdemir. Vůdce Liberálů Graham Watson také uvedl, že mu nová dohoda dělá starosti. „Současná americká vláda je odhodlána získávat ještě více osobních údajů a sdílet je s širokou zpravodajskou komunitou,“ řekl Watson.

Výhrady ale má i úřad Evropského inspektora ochrany údajů, se kterým vyjednavači uzavíranou dohodu údajně vůbec nekonzultovali.
„Pokud bude dohoda nepřijatelná z hlediska standardů ochrany dat, členské státy ji mohou zpochybnit u soudů v Lucemburku nebo ve Štrasburku. A na národní úrovni mohou občané žalovat své vlády,“ řekl šéf úřadu Peter Hustinx listu European Voice.

Podle nové dohody budou evropské aerolinky dál poskytovat až 34 údajů o cestujících americkému ministerstvu pro vnitřní bezpečnost, které je může předávat dál, například i tajným službám jako FBI a CIA. Američané si také mohou říct o informace mnohem dřív než dosud – i více než 72 hodin před letem.
Dohoda má však být jen prozatímní, její platnost skončí v červenci příštího roku. Obě strany mají už od listopadu začít vyjednávat nové znění. Spojené státy podle neoficiálních informací žádají přístup k mnohem širšímu množství údajů než dosud.

Co budou USA vědět o cestujících

Podle EU nedošlo k oslabení ochrany osobních údajů. Zatím ale není jasné, jak USA budou s informacemi zacházet. Dosud je nesměly uchovávat neomezeně dlouho. Neměly také přístup k údajům o etnickém původu, vyznání, politické příslušnosti a zdravotním stavu pasažérů.
Dohoda platí do konce července 2007. Do té doby EU a USA vyjednají dohodu novou.

Autor: Radek Honzák

Sdílet tento příspěvek