Vodíkový pohon a palivové články: iluze?

30.10.2006
Automobily s vodíkovým pohonem by měly snížit závislost světa na ropě a úplně odstranit emise CO2 z dopravy. Skeptické hlasy však upozorňují – vodík je jen nosičem energie, a tu je potřeba z něčeho vyrobit. Vodíkový pohon je tedy „čistý“, jen pokud je energie vyrobena z obnovitelných zdrojů.

Doprava je zodpovědná za asi 71 procent spotřeby ropy v EU. Automobilová doprava je na ropě závislá až z 98 procent. Pouhá dvě procenta tvoří jiné pohony (především elektřina a plyn).

Evropká komise se snaží snížit závislost sektoru na ropě, proto si stanovila cíl, aby bylo do roku 2020 nahrazeno dvacet procent tradičních paliv alternativními.

Rok po zveřejnění Zelené knihy představila Evropská komise o alternativních palivech. Jako nejslibnější identifikovala tři z nich: biopaliva, zemní plyn a vodík.

Z těchto má vodík mnoho výhod:
-je nejčastějším prvkem na Zemi
-je univerzálním nosičem energie, který je možno vyrobit z jakéhokoli zdroje
-sníží závislost na ropě a emise CO2, znečištění způsobené dopravou dostane prakticky na nulu
-je lehce uchovatelný

Vodík tak byl společně s biopalivy identifikován EK jako hlavní budoucí alternativní pohonná hmota pro dopravu.

Veřejný i soukromý výzkum a vývoj se proto soustřeďuje na snížení ceny palivových článků, zvýšení jejich zásobní kapacity a hledání způsobu, jak co nejlevněji vybudovat potřebnou podporu infrastruktury.

V Evropě byla v roce 2004 spuštěna Technologická platforma pro vodík a palivové články (HFP). Jejím cílem je urychlení výzkumu a vývoje vodíkových technologií. V platformě má hlavní slovo soukromý sektor, spojuje však výzkumníky z veřejné a soukromé sféry, veřejné instituce i finanční kruhy.

V březnu 2005 představila platforma Strategickou výzkumnou agendu s cílem zaměřit výzkum a podpořit veřejné a soukromé investice pro cílené výzkumné a vývojové programy. Dosáhnout by se mělo uvedení automobilů s vodíkovým pohonem na trh v roce 2015. Podle mnohých hlasů však nebudou konkurenceschopné nejméně do roku 2020.

Otázkou už není, zda tato technologie funguje, ale kdy bude konkurenceschopná, řekl komisař pro energetiku Andris Piebalqs.

Autor: mab-iHNed,Euractiv

Sdílet tento příspěvek